zaterdag 25 juni 2011

Cursus opvoeden beïnvloeden, communicatie en non-verbale communicatie.

Opvoeden beïnvloeden, communicatie en non-verbale communicatie.

Ik ben me er nooit zo van bewust geweest, dat ik behoorlijk bevoorrecht ben geweest met mijn opleiding, waarbij psychologie, pedagogiek en diverse andere vakken die met menselijk gedrag en opvoeden te maken hebben onderdeel waren.
Waar ik kon buigen op een stuk ervaring vanuit mijn opleiding en werkzaamheden, zijn veel mensen als ze kinderen krijgen vol vraagtekens.
Ik werd er onlangs van bewust na een zeer leuk gesprek met een jonge moeder die me behoorlijk aan het uithoren was naar mijn kennis over kinderen en omgaan met mensen.

Ik zag net een tv programma waarbij gezinnen geleerd werd met hun hond om te gaan en ik kom tot de ontdekking, dat er voldoende puppie-cursussen zijn, waar na aanschaf van een hondje onmiddellijk naar toe gegaan wordt en waar met veel succes de nodige praktische kennis wordt overgebracht.
Aan kinderen wordt gewoon begonnen, en de enkele bezoekjes van een paar minuten aan een consultatiebureau zijn misschien wel de weinige momenten waarop mogelijk een vraag gesteld wordt over opvoeden.

Het gesprek met de jonge moeder, die met graagte de kennis in zich opnam deed me beseffen dat hier mogelijk een heel terrein braak ligt.
Wat ben ik blij dat ik de achtergrondkennis aanwezig had tegen de tijd dat ik die nodig had.

Mochten er vragen zijn over over opvoeden, kinderen krijgen, relaties (net zoals je met je partner een relatie aangaan, ga je ook met je kind een relatie aan, waarbij communicatie zowel verbaal als non-verbaal van groot belang is), stel ze hier gerust.

Opvoeden begint namelijk vooral bij jezelf, het is duidelijk een onderdeel van je persoonlijke ontwikkeling, hoe ga je met jezelf om, hoe laat je met jezelf opgaan, hoe maak ik mijn grenzen duidelijk, hoe beïnvloed ik mezelf en anderen, hoe manipuleer ik of hoe manipuleren anderen mij (en besef dat manipuleren niet negatief hoeft te zijn!).

Heb je vragen over opvoeden, stel ze gerust.
Bij voldoende belangstelling lijkt het me heel leuk om in kleine persoonlijke groepjes cursussen/workshops te geven, waarbij heel praktisch informatie over gebracht kan worden en heel doelgericht gewerkt kan worden en ingespeeld kan worden op persoonlijke vragen en omstandigheden.

Uitgangspunt is je eigen persoonlijke ontwikkeling tot “opvoeder”, vanuit je eigen kracht de kracht in je kinderen en omgeving naar boven brengen.
Mocht je vragen hebben, email gerust naar welcome@yvonnemooijman.nl

© Yvonne Mooijman



Terug naar weblog persoonlijke ontwikkeling

Geen opmerkingen: