zondag 9 september 2012

In contact gaan – Communiceren


Het woord communiceren wordt op velerlei manier uitgelegd en er kunnen heel wat misverstanden ontstaan als we denken dat mensen het over “hetzelfde” te hebben als we hetzelfde woord gebruiken.

Ik zit al jarenlang wereldwijd op diverse internet-“groepen” en -fora, waarin ik communicatie in al zijn facetten tegen kom.

Nergens zoveel misverstanden over communicatie dan op plekken waar mensen met elkaar denken te communiceren.

Is communiceren informatie uitwisselen, iets mededelen of is communiceren “werkelijk vanuit persoonlijke interesse met elkaar in contact gaan en trachten waar mogelijk tot overeenstemming te komen, nog belangrijker .... begrip te komen!?”

Is communiceren “verstandelijk” of is communicatie iets wat vanuit “het hart-verbondenheid” gaat.
Is communiceren de ander overtuigen van je gelijk, of een ander vertellen dat je op dezelfde voet doorgaat zonder in te gaan op uitgewisselde argumenten. Al die uitingsvormen zijn vormen van communiceren ja. Betekent het dan gelijktijdig dat mensen met elkaar “in contact gingen”?

Allemaal wezenlijk andere invullingen in mijn ogen.

Iedereen geeft betekenis aan een woord, dus als ik het over het woord “communicatie” heb, dan kan jij daar een heel andere invulling aan gegeven hebben.
Vaak nemen we echter aan dat de ander onder een woord, precies hetzelfde verstaat qua inhoud en daar ontstaan dan ook zo makkelijk misverstanden erover.

Veelal gaat aan zichtbare communicatie al het nodige (voor velen (nog)) “onzichtbare” aan vooraf.

Non-verbale communicatie, (door lichaamstaal), communicatie tussen de regels door (bijvoorbeeld precies negeren uit eigenbelang wat je niet uitkomt bij de ander, of negeren omdat dat tijdelijk beter voor het groter geheel is, er zijn zoveel manieren waarop informatie soms al of niet, direct of indirect overkomt)

De een is goed in staat tussen de regels achterliggende toch meegeleverde informatie “op te pakken” en de communicatie “achter de communicatie” op te pikken en de ander reageert puur sec op de inhoud van het woord wat hij of zij zelf er aan gegeven heeft.

Kortom …. communicatie … soms sta ik verbaasd dat mensen elkaar begrijpen (of denken te begrijpen).

Mijn ervaring is, om als je werkelijk in contact wil komen (daar heb je wel de intentie van de ander bij nodig om dat ook te willen!) dan is vragen stellen naar iemands intentie van groot belang (moet de ander dus wel “in contact gaan en blijven gaan).

Niet dat het horen van iemand anders zijn oorspronkelijke intentie een vrijbrief voor die ander is om alles te doen wat hij of zij oorspronkelijk van plan was (wat mogelijk onwenselijk was in een groter geheel) , want zo zit het leven ook niet in elkaar.

Daar zit hem nou de relatie met het woord “in contact gaan”. Communicatie kan een tactische weg zijn die bewandeld wordt (neem keiharde marketing bijvoorbeeld die maakt gebruik van heel andere communicatie dan sociaal contact, en maakt bijvoorbeeld gebruik van een strategie die nou net niet (vaak helemaal niet) getuigt van “in contact gaan”, maar dat is dan ook weer geen communicatie in de vorm van in contact gaan, maar gewoon een marketingvorm, de ander jouw product in de maag splitsen, zelfs als de ander er geen behoefte aan heeft, en zelfs (vaak) als het moet door angst te verspreiden of mensen eigenschappen in de vorm van vooronderstellingen toe te dichten die niet kloppend zijn). Het is allemaal communicatie ….!

In contact gaan doe je vanuit “het hart”, vanuit oprechte belangstelling en verbinding naar elkaar als persoon en een wens met elkaars belangen rekening te houden, dus ook door met uitgewisselde gegevens en informatie “goed en sociaal om te gaan”, dat in te calculeren in gedrag en mogelijk gedrag te wijzigen indien wenselijk voor werkelijk sociaal contact.

In contact gaan … je hebt er twee mensen voor nodig die daartoe bereid zijn.

Echter … indien de ander niet bereid blijkt ..... geen nood … blijf “gewoon” (eenvoudiger gezegd dan gedaan!) met jezelf in contact … ben wie je bent …. in werkelijk contact met jezelf ben je authentiek, ben je bereid het groter geheel te dienen terwijl je de volle verantwoordelijkheid voor je eigen systeem weet te nemen.

Blijf in ieder geval met jezelf goed in contact!

© Yvonne Mooijman

Naar alle artikelen van  weblog persoonlijke ontwikkeling  

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Als ik hier goed doorheen kom ( ik bedoel de verdriet dat ik nu heb) dan kan ik alles doorstaan. Want wat ik nu voel is zo pijnlijk ik heb deze hevige pijn nog nooit zo ervaren. Zelfs niet toen mijn moeder overleed. Maar dan elk verdriet is anders je kan het niet met elkaar vergelijken. Er zijn veel negatieve dingen gebeurd in mijn leven. Maar dit slaat alles . Ik heb zo veel zielenpijn . Ik huil al 18 maanden. Ik sta er mee op en ga er mee naar bed. En er is niemand die mij kan helpen. Ik ben radeloos . Ik schreeuw om hulp maar niemand hoort mij .
Waarom maak ik dit mee? Of mag ik dat niet vragen! Maar wat mag dan wel? Ik kan me voorstellen dat sommige mensen er gewoon een einde aan maken . Ik heb hulp nodig maar wie gaat mij helpen? Ben ik hier voor op de aarde gezet voor al deze ellende? Ik zal er wel nooit antwoord op krijgen! Was er maar iemand in mijn omgeving die wijs was en mij kon helpen? Ik heb pijn in mijn hart. Ik huil... Zo als altijd...

Ik heb zielepijn

Yvonne Mooijman zei

Beste anoniem,

Dat klinkt heel heftig wat je schrijft, ik wil even aanhaken op het gedeelte: "Waarom maak ik dit mee?"
Een logische vraag maar niet de meest effectieve. De "wat"-vraag is wat dat betreft vele malen effectiever: "Wat kan ik doen om hier doorheen te komen." De waarom-vraag haalt je namelijk weg uit het nu en indien je hem al beantwoord zou krijgen dan nog volgt de volgende vraag die je pas bij de uitkomst zal brengen. de uitkomst van .. en hoe nu verder ....
Een belangrijk gegeven, het verleden is niet te veranderen, hoe er mee om te gaan wel! De eerste stap zal altijd zijn accepteren dat de werkelijkheid de werkelijkheid is (je hoort me niet zeggen dat je er gelijktijdig blij mee moet zijn, dat ben je niet en dat hoeft ook niet. Maar je hebt dan wel alvast een startpunt om je toekomst in te gaan. Ga verder voor jezelf in op de vraag WAT jijzelf kunt doen om verder te kunnen,zoek de kleine dingen op die je blijer kunnen maken, bepaalde cd's die je een vredig gevoel kunnen geven, verras eens iemand in je omgeving met een kleinigheid en ervaar wat dat voor jezelf aan positieve gevoelens weer kunnen geven, ga dingen "met je handen doen", zodat je goed gegrond raakt. Ik zeg niet dat het gemakkelijk is, maar vele kleine stapjes maken samen een grote! Neem het heft over je gevoelens weer zelf in anderen, geen geen macht meer uit handen aan welke omstandigheden of mensen dan ook.
Ik wens je alvast een goed weekend toe en als je verdere vragen hebt, stel ze gerust! Maak het dit weekend eens gezellig met wat kaarsjes of een geurtje voor jezelf een muziekje of iets wat je in betere stemming kan brengen. Je bent de regisseur van je leven, pak langzaam die rol weer op ...

Hartelijke groet,

Yvonne