vrijdag 7 oktober 2011

Ik ben er en ik besta .....



Een rode draad in het leven en de pijn daarvan in mij of jou.

We trachten mensen te ontzien pijn te vermijden.
Echter nimmer kan wie dan ook de verwerking van wie dan ook overnemen door afwezig te zijn.
Verwerk het leven, accepteer wat is en jij en ik kunnen elkaars vrienden zijn.

Meermalen “overkwam” het mij dat mij gevraagd werd vanwege onverwerkte pijn bij zichzelf of een ander afwezig te zijn, waarbij ik onbedoeld in mijn eigen pijn van onbevestiging van mijn gevoelens terecht kwam zonder dat de ander zijn proces van verwerking in bleek te gaan, dat zelfs mijn afwezigheid een reden bleek te zijn voor de ander om diens verwerking niet aan te “hoeven” gaan,
ik gaf kortweg mijn eigen ruimte prijs ....!

Vaak was ik liefdevol “bereid” voor de ander die situatie tijdelijk aan te gaan. Ik geef graag ruimte waar die nodig is ... tekens echter is mij gebleken dat ik de verwerking van de ander daarmee allesbehalve op weg hielp en vaak juist omdat ik er toe bereid bleek, bleef de ander op zijn plek van on-verwerking en kwam de ander juist niet verder.
Ik bleek juist in mijn meegaandheid, en daarmee tevens ontkenning van mijn eigen gevoel de ander allerminst te helpen en slechts mezelf pijn te doen.

Het zit niet in mijn aard iemand te zullen kwetsen, als geen ander ben ik invoelend naar ieders gevoel
omdat ik in kan voelen, viel ik echter regelmatig in mijn eigen valkuil.
De valkuil van “een pas opzij gaan” voor de ander ten koste van mijzelf, ten koste van eigenwaarde.
Ik diende te leren ook meer invoelend naar juist mijn eigen gevoelens te worden en er simpelweg te mogen "zijn", zonder toestemming, gewoon mijn geboorterecht "zijn".

Via “de ruimte” van een ander kan ik, noch de ander, mijn leven verwerken, gelukkig en blij zijn.
Vertrouw daarom op mijn inzet dat ik via mijn natuurlijke aanwezigheid slechts mijn eigen plaats in gebruik zal nemen, zonder voor welke ander dan ook kwetsend aanwezig te zijn.
Ik kan zelfs nooit de ruimte van een ander innemen daarvoor zijn we te UNIEK en bijzonder!

Ieder is verantwoordelijk voor zijn verwerking, zijn eigen gevoelens, waaraan voorafgaand diens eigen gedachten en overtuigingen ten grondslag liggen

Vraag me echter nooit meer om om welke reden dan ook afwezig te zijn want ook ik besta mèt mijn gevoel zoals ieder ander. Nimmer zal jouw of mijn oplossing mogen zijn dat, juist ik, omdàt ik invoelend ben en respect heb voor het gevoel van de ander dat ik om die reden een afwezige dien te zijn.

Het is mijn soms juist pijnlijke weg, om aanwezig te mogen zijn, uit mijn valkuil te mogen stappen, die stap opzij … en plaats te maken niet de verantwoording op te nemen voor de verwerking of pijn van de ander en die over te pakken, de verwerking daar te laten zijn waar hij hoort en aanwezig dient te zijn, ieder bij zichzelf in volledige aanwezigheid van ieder.

Ik ben verantwoordelijk voor mijn ruimte de oerruimte die ieder heeft als ik mijn ruimte niet vul
doet iets of iemand anders dat, en dat is nooit de bedoeling geweest …... van mijn ruimte
Ik ben er, ik besta ….

Stef Bos vertolkt voor mij het er mogen zijn, de eigen plaats in nemen en het goede gevoel
wat dat teweeg brengt.... Simpelweg je eigen ruimte in mogen nemen in de wetenschap dat dat nou net de bedoeling van het leven was....

De ander spiegelt mij

ik krijg een vraag
en mijn antwoord kan ofwel mijn pijn of vreugde zijn.

© Yvonne Mooijman

2 opmerkingen:

Ria zei

Hallo Yvonne,

Mooie video van Stef Bos!
Herken het ook wat jij beschrijft over 'eigen ruimte'.
Had als aanvulling nog:
Jouw tekst (die tags lukt me niet)
"Vertrouw daarom op mijn inzet
dat ik via mijn natuurlijke aanwezigheid slechts mijn eigen plaats in gebruik zal nemen zonder voor welke ander dan ook kwetsend aanwezig te zijn."

Mijn aanvulling:
Het geeft de ander zo ook toestemming om haar/zijn ruimte
in te nemen. Men kan ook zien dat het anders kan. Eigen ruimte en toch empathie.

Yvonne Mooijman zei

Ha Ria,

Dank je wel voor je reactie.

Het is me niet geheel duidelijk wat je bedoelt met de tags.

Ik vermoed dat je de labels bedoelt onderin. Soms verwijst een label naar 1 artikel, soms naar meerdere. Spiegelen bijvoorbeeld verwijst naar meerdere artikelen en door te scrollen krijg je ze dan onder elkaar in zicht.

Met mijn tekst:

"Vertrouw daarom op mijn inzet
dat ik via mijn natuurlijke aanwezigheid slechts mijn eigen plaats in gebruik zal nemen zonder voor welke ander dan ook kwetsend aanwezig te zijn." bedoel ik te zeggen dat ik zelf de verantwoording kan nemen voor mijn houding, dat niet een ander "ingrijpt" en mij daarmee mezelf niet de gelegenheid geeft mezelf te kunnen laten zien zoals ik ben. Wat overigens logisch kan lijken als iemand een ander nog onvoldoende kent. Soms kunnen mensen elkaar inderdaad kwetsen, maar je leert pas iemand kennen door "aanwezigheid toe te laten."


Jouw aanvulling: "Het geeft de ander zo ook toestemming om haar/zijn ruimte in te nemen. Men kan ook zien dat het anders kan. Eigen ruimte en toch empathie."

Hierbij kan ik aanvullen dat de ander net zo min toestemming nodig heeft om de eigen ruimte in te nemen, die is niet afhankelijk van mijn toestemming. Voor mij is het evident dat welke ander er is, bestaat en de eigen ruimte nodig heeft en dient in te nemen.

Voor mij is die eigen ruimte en empathie een vanzelfsprekendheid, soms zelfs meer vanzelfsprekend dan mijn eigen ruimte. (waardoor het mijn pijnlijke rode draad in het leven kan zijn als de ander zich van mijn benodigde ruimte onvoldoende bewust is).

OP internet en op fora, zie ik bijvoorbeeld veelvuldig mensen strijden om ruimte, terwijl eigenlijk nooit iemand een ander werkelijk in de weg staat.(tenzij we bewust gekwetst gaat worden, wat helaas ook gebeurt)

Het is de eigen overtuiging dat er ruimte gemaakt zou moeten worden, het is de valkuil om de eigen ruimte niet in te nemen (en als ik dat niet doe, dan wordt die ruimte gevuld met iets anders ja! Dat is een natuurwet.)

De rode draad is dus wat mij betreft, er (van mezelf) gewoon en liefst onbevangen er mogen zijn en die ruimte ook te vullen en eventueel de ander bewust te maken van mijn pijn als een verwachting wordt uitgesproken, die ruimte tijdelijk niet te vullen.

Heb ik jouw schrijven goed geïnterpreteerd?

Vraag gerust!

Dank voor je schrijven, het laat altijd nieuwe kwartjes vallen bij iedere nieuwe input, mijn dank daarvoor.

Het maakt inderdaad ook de vanzelfsprekendheden helder, die ik zelf zou verzuimen om te verwoorden.(juist omdat ze zo vanzelfsprekend voor me zijn.

Doet me denken aan de waarde van de kernkwadranten en kernkwaliteiten en de inzichten die dat geeft. Dank je wel!

Hartelijke groet,

Yvonne