woensdag 18 mei 2011

Ik hou van filosoferen

Filosoferen.

Ik hou van filosoferen.
Filosoferen is voor mij de betrekkelijkheid van alles inzien
Niets is waar, of alles is waar, of zit daar van alles tussen in?
Heeft hij gelijk of zij gelijk, of hebben beiden een eigen visie?
Kan je allebei gelijk hebben, of heeft iemand de waarheid in pacht?

Ik hou van mensen die houden van filosoferen
Zij, die niet hun eigen gelijk voorop stellen als het enige gelijk.
Lang heb ik teveel waarheidsgehalte toegekend aan mensen die met grote overtuiging iets wisten te vertellen.
Ik had het in mijn opvoeding geleerd,
Vroeger leerde je toch: “Wat de kerk zei was waar, wat de school zei was waar, wat in de krant stond was waar, wat je ouders zeiden was waar, wat ik een boek stond was waar en wat iemand met veel overtuigingskracht zei was waar …...” Oeps, wat ben ik op mijn bek gegaan door dat allemaal voetstoots voor waar aan te nemen!

Ik heb er wat over mogen doen, om dat los te laten.
En NOG, als iemand met stellige overtuiging gelooft in zijn gelijk, wil ik nog wel eens moeite hebben om dat van me “af zetten.” Kan plotseling dat “kleine kind” in mij zich weer heel klein voelen om van daaruit weer overeind te mogen krabbelen en weer zichzelf te mogen zijn.

Een lastig traject kan dat zijn, en telkens weer (met wat grotere tussenpozen) word ik er weer eens op getest.

Durf ik mezelf te zijn, durf ik de onnodige oordelen en veroordelingen van anderen naast me neer te leggen en te WETEN dat ik OK ben, ongeacht of een ander mijn intentie snapt of daar iets mee kan.

Ik hou van mensen die houden van filosoferen.
Filosoferen geeft ruimte om te ontdekken.
Filosoferen stelt vooral vragen …... geeft opening tot begrip, geeft mogelijkheden tot begrip en verstandhouding. Filosoferen houdt relaties levendig en fris en maakt relaties rijk!

Filosoferen is “me afvragen”,"ons afvragen" “samen ontdekken”, “samen door openheid tot elkaar kunnen komen”, “de ander en jezelf vragen stellen en vooral open staan voor alle antwoorden die ik en jij mogelijk niet hadden verwacht.”
Filosoferen is soms je “jezelf en samen afvragen wat je voelt, en hoe het komt dat je dat voelt”. “Wat je nog meer zou kunnen of willen voelen of wat je moet hebben gedacht om te voelen wat je voelt.” Beseffen dat we onze eigen gevoelens zelf oproepen, beseffen wat we meer macht hebben over ons eigen gevoel door ons bewust te worden dan we onze eigen creator van ons welzijn zijn.

Filosoferen is voor mij me vooral afvragen, me open stellen, openstellen voor diverse mogelijkheden, voor meerdere invalshoeken.

Filosoferen is heel leuk samen met een ander, ik doe dat graag tijdens een strand- of boswandeling, afgestemd op mezelf, de natuur en de persoon naast mij.

Ik hou van filosoferen en van mensen die van filosoferen houden.

© Yvonne Mooijman



Terug naar weblog persoonlijke ontwikkeling

Geen opmerkingen: