vrijdag 13 augustus 2010

Rouwverwerking 2

Ik had eerder beloofd om terug te komen op rouwverwerking.

Rouwverwerking is een heftig proces, waarbij vaak blijkt dat mensen zich enorm terug gaan trekken in zichzelf letterlijk in een poging "de dingen voor zichzelf op een rij trachten te krijgen".

Onze westerse manier van verwerken, proberen te "begrijpen".
Be-grijp-en (grip trachten te krijgen) met ons verstand van iets wat letterlijk ons verstand te boven gaat.

In onze westerse maatschappij leerden we ook om juist niet met onze aandacht naar ons gevoel te gaan, we leerden ons gevoel te onderdrukken en te ontkennen. Persoonlijke ontwikkeling betekent in deze dat we ons meer kunnen ontwikkelen in voor ons effectievere levenswijzen.

Zoals we bij pijn leerden om net te doen of het niet bestond en er geen aandacht aan te schenken. Ontkennen dus of er grip op proberen te krijgen!

We kunnen zo veel leren van de oosterse denkwijzen.
De reden waarom veel van mijn cliënten zo heel veel sneller in hun balans komen heeft oa te maken met die totaal ander benaderingswijze, aangevuld met de kennis van het onderbewustzijn.

Bewustwording van de natuur wetmatigheden en daar vooral volop gebruik van maken.

Enkele van die wetmatigheden zijn:

1. Al wat men aandacht geeft groeit. (geef dus aandacht aan wat je wilt en niet aan wat men denkt te missen, dit leg ik vaak uit aan de hand van de werking van het onderbewustzijn).

Van het grootste belang:

Verzet je niet tegen de werkelijkheid, zelfs als die werkelijkheid héél verkeerd voelt, en zeker bij rouwverwerking voelt die hééél verkeerd!!

Ik zeg daar dan ook meestal bij: Verwar accepteren van de werkelijkheid niet met "er blij mee moeten zijn", want dat is niet wat ik bedoel te zeggen, dat vraag ik geenszins van je!

Je zult er zeker niet blij mee zijn, maar je verliest er je eigen energie niet meer aan door je te verzetten tegen wat IS. Hoe boos je ook op de realiteit bent, hij verandert niet! Dus opschieten doet dit in geen geval!

Door je niet meer te verzetten tegen de realiteit krijg je als het ware zoals bij een hardloopwedstrijd je zo broodnodige startblokken weer terug. Je kunt letterlijk weer vooruit en zelfs al weet je nog niet waarheen, het geeft je een beter uitgangspunt dan met verzet.

Je weet nog niet waar heen. Maar energieverlies is wel het laatste wat je er nog bij nodig hebt, dus doe jezelf een gunst (dat ben je waard) en ga bezig de realiteit te accepteren.

Het is een eerste stap. Pas later ga je pas weer beseffen dat je ook weer wat wilt, maar laat dat rustig aan de natuur over.

Wil je meer weten over rouwverwerking?
Rechts op deze blog staan wat labels waaronder rouwverwerking, klik daarop en je krijgt een verzameling van stukken die daar direct of zijdelings mee te maken hebben.

Heb je hulp nodig bij rouwverwerking?

Ik kan je verdriet niet uit handen nemen, maar wel helpen verlichten door je met natuur wetmatigheden vertrouwd te maken en er mee kennis te laten maken. Uiteindelijk zal je je leven weer zelf in de hand nemen. Ik gun het je straks weer levensvreugde bij je toe te laten.

Uiteindelijk is het de bedoeling dat je weer met levensvreugde door het leven kan.
Ik heb velen de draad weer zien oppakken en dat doet me goed om te zien. Ik heb zelf ervaren hoe het is een geliefde te verliezen en weer door te moeten.

Soms zie ik mensen die lange tijd hun best deden om hun leven weer op te pakken maar die ondanks al hun goed bedoelde pogingen tòch niet echt in balans kwamen.
Het is voor ieder mogelijk om het leven weer op te pakken en weer met levensvreugde een nieuwe toekomst aan te gaan ondanks verlies van een geliefde.

Neem gerust contact op en ik help je zicht te krijgen je leven weer de goede richting te geven.

Je verdient het en je partner zou niets liever hebben dan jou weer gelukkig te zien.
Het is jouw tijd om "door te gaan", jij bleef achter terwijl je daar niet op zat te wachten en toch is dat de realiteit! Het is je gegund om dit straks ook weer met levens blijheid tegemoet te treden je kan je het nu nog niet voorstellen, maar het is NU en NU is het tijd om je te realiseren dat je dit niet altijd helemaal alleen hoeft te doen.

Neem als je wilt contact met me op via contactgegevens Yvonne Mooijman

Yvonne Mooijman

Terug naar weblog persoonlijke ontwikkeling

Geen opmerkingen: