maandag 12 januari 2009

Verbluffend dichtbij ! ..... onze armoede.

Ik liet vrijdag mijn haar doen.

Mijn vriendin zegt ineens: "Je krijgt de groeten van onze Jan"

Ik kende Jan toen ik 16 was.
Ze loopt glunderend naar de kamer en reikt mij vol trots een boek aan.

Ik begin het ademloos te lezen.
En hier is een brief terug van het koninklijk huis aan onze Jan .. en ze laat me vol trots een indrukwekkende brief zien.

Ik lees een paar bladzijden en ben geschokt.
Lees zelf en ervaar ...

DIT IS MIJN STEM TEGEN ARMOEDE:
Jan Razenberg

Laatst ging ik, na eerst mijn boodschappen te hebben gedaan, onverwacht bij een vriend op bezoek. Hij schrok. ‘Ik heb niks in huis!’ Ik lachte. ‘Mijn auto ligt vol!’ Zijn ogen begonnen te glanzen toen ik het kofferdeksel van mijn auto opende. Hij liep snel terug naar binnen. Toen ik even later met zes puddingbroodjes binnenkwam, brak hij. ‘Wat is er man?’ Hij zei niets. Ik pakte hem vast. ‘Vertel nou joh!’ Hij liep naar de keuken en opende de deur van de koelkast. Behalve een pak melk was hij leeg. ‘Nee hè! Je hebt geen geld!’ Ik wilde vragen hoe dat kwam, maar wist bijtijds mijn woorden in te slikken. ‘Verdomme man!’ We hebben tien minuten zonder een woord te zeggen in de keuken gestaan. ‘Waarom dacht je dat ik altijd een smoes had als jullie me vroegen om iets te gaan drinken?' vroeg hij terwijl we naar de kamer liepen. In de auto terug naar huis heb ik als een gek gevloekt. ‘Shit! En ik heb niets gezien. Verdomme nog aan toe! En ik maar ach en wee roepen als ik iets over armoede op tv zie. Diezelfde avond hoorde ik op het journaal dat de inkomens van onze topbestuurders het afgelopen jaar met ruim 20% zijn gestegen tegenover 2% voor de 'gemiddelde' Nederlander. DIT IS MIJN STEM TEGEN ARMOEDE: Armoede is vlakbij. Als je het eenmaal hebt gezien, blijf je het zien. Overal! Ook bij jou in de straat. Ik dacht dat ik sociaal was, maar ik zag het niet. Toen onze minister president door een journaliste laatst gevraagd werd waarom er voedselbanken nodig waren, antwoordde hij: 'Ach mevrouw, moet u luisteren, dat valt allemaal best wel mee.' Onze politici moeten, net als ik en velen met mij, wakker geschud worden.

IK haalde net deze tekst en ondertaande tekst van kortgeleden van Jan zijn website af:

DIT IS MIJN STEM TEGEN ARMOEDE: Dat wakker schudden, dat gaan wij samen doen. Met circa 300 hyvers gaan we een boek schrijven over armoede in Nederland. Inderdaad! Je hoort het goed! Wij gaan samen een boek schrijven. Ieder van jullie kan een stukje schrijven over armoede. Niet te groot! Maximaal circa 1 A4-tje per persoon.



DIT IS MIJN STEM TEGEN ARMOEDE: Ik ga dit boek uitgeven. Niemand mag er iets aan verdienen! Ik ook niet! De winst gaat naar de voedselbanken. Laat het alsjeblief weten als je mogelijke sponsors kent of weet warm te maken. We zoeken sponsors voor: het drukken, de vormgeving, de verspreiding, de controle en ga zo maar door. DIT IS MIJN STEM TEGEN ARMOEDE: We sturen het boek naar de leden van het Koninklijk Huis, de leden van de Regering, alle leden van de Tweede Kamer, de media, maatschappelijke organisaties en als ze onze stem willen horen, bieden het ‘met zoveel mogelijk schrijvers gezamenlijk’ persoonlijk aan onze koningin en minister president aan. Opdat ze werkelijk weten wat er onder ons leeft. DIT IS MIJN STEM TEGEN ARMOEDE: Jan Razenberg, auteur


En ja .... ik was dik onder de indruk ...
ik hoef denk ik geen woord toe te voegen
Ik kan het hier bestellen en ik wilde jullie dit niet onthouden.

http://janrazenberg1.hyves.nl/fotos/445687015/0/LZlf/?pageid=A1YXWGF2E6WC08S0C


Ik maak graag mede Jan zijn droom waar!
Wouw .....Jan, wat een power!

Liefs

Yvonne Mooijman



Terug naar weblog persoonlijke ontwikkeling

Geen opmerkingen: