woensdag 7 januari 2009

Onder-bewuste - bewuste - hoger bewuste.

Het zijn termen die tegenwoordig regelmatig gebruikt worden.
In mijn dagelijks werk als mental-coach heb ik daar dagelijks mee te maken.
Om die reden geef ik graag wat inzicht in hoe ik deze termen gebruik.

Bewustzijn is : je bewust zijn / realiseren wat er in of rondom je heen gebeurt.

On-bewust : je niet bewust zijn / realiseren wat er in of rondom je heen gebeurt.

Hoger-bewust zijn : een bewustzijn / realiseren dat je verbonden bent met alles in je en alles om je heen.

Deze terminologie gebruik ik altijd binnen deze context.

Binnen de coaching ben ik veel bezig met bewustwordingsprocessen van mensen.
Dit betekent dat ik mensen ondersteun in het ont-wikkelingsproces tot bewustwording.

Klinkt simpel, de werkelijkheid blijkt soms aanmerkelijk moeizamer.


Hoger bewustzijn, betekent in deze voor mij, dat mensen tot een bewustzijn zijn gekomen dat ze verbonden zijn met alles in en om hen heen.

We zijn radertjes in een groter geheel, een relatie, een gezin, een straat, een club, een familie, een vriendenkring, een werkomgeving, een dorp, een stad, een provincie, een streek, een land, Europa, de wereld, de kosmos.
Hoger bewustzijn betekent ook voor mij dat mensen zich realiseren dat ze onderdeel zijn van een groter intelligent systeem. Wijzelf zijn een intelligent systeem binnen een groter intelligent systeem.

Hoger bewustzijn, impliceert voor mij dus ook, bewustzijn van verantwoordelijkheid voor zichzelf, en voor alles om ons heen wat leeft en aanwezig is, respectvol omgaan, in verbinding met alles om ons heen.
Respect, ecologie, omgangsvormen, een heel scala aan zaken spelen hierin mee en samen.


Als mensen klachten hebben (psychisch of fysiek of in welke vorm dan ook), niet lekker functioneren, dingen uitstellen, afspraken moeilijk nakomen, geen afspraken nakomen (ik noem maar wat onbalansen) dan is dat vaak terug te relateren aan een onvoldoende verbinding ervaren met het eigen systeem en het intelligente systeem om ons heen.

Mensen met een goed ontwikkeld hoger bewustzijn, zijn zich dus bewust dat zij invloed hebben op hun eigen systeem, maar evenzeer verbonden zijn met alle systemen (mensen, bedrijven, groepen, wereld) om hen heen en ervaren daarbinnen hun verantwoordelijkheden.

Ik wilde graag al vast informatie geven over mijn manier van denken, mijn manier van tegen de dingen aankijken.

We zijn de creator van ons eigen leven.
Indien we ons dàt al realiseren zijn we al een eind op weg in de goede richting.

Hoe bewust zijn we ?

Een “aangenamer ondernemer” staat voor ”bewust-zijn” van “hoger-bewustzijn”.

Hij staat voor “zichzelf” (hij is de motor binnen zijn eigen systeem) en hij staat in zijn doen en laten voor “de klant”.

Ik heb een prachtig voorbeeld.

Ik koop mijn auto al jaren bij dezelfde persoon.
Ik ben een vrouw.
Ik heb geen hout verstand van auto’s.
Ze kunnen me aansmeren wat ze willen.
Als ik bij Henk mijn auto koop, dan wéét ik dat hij geen “auto verkoopt”, nee Henk “helpt mij mijn juiste auto te kopen”.

Henk is al jaren voor veel van mijn klanten het grote voorbeeld van hoe je “ondernemer pur sang” kunt zijn.

Het is een “helper”, hij ondersteunt het proces dat aandacht behoeft!

Take Care
Yvonne Mooijman (Trainer, MasterCoach, Inspirator en Auteur)



Terug naar weblog persoonlijke ontwikkeling

Geen opmerkingen: