zaterdag 5 juni 2010

Hoe echt wil je wezen

Afgelopen week overkwam het me dat ik diverse ontmoetingen had die me een prachtig helder inzicht en gevoel verschaften waar het met puurheid en echtheid te maken had, naar elkaar in contact.

Ontmoeting kunnen zo puur en echt zijn, dat mensen me per onmiddellijk en ter plekke tot in mijn ziel raken.
Ik kwam in een intiem gesprek met twee mensen die elkaar overigens ook niet kenden.
Op een bepaalde manier raakten we met elkaar in contact en in een mum van tijd werden er heel spontaan persoonlijk diepgaande intense ervaringen gedeeld op een heel kwetsbare en liefdevolle manier.
Zulke mensen die daartoe in staat zijn en zulke gebeurtenissen raken mij diep en ik koester ze graag zowel in mijn herinnering als in mijn hart.

De puurheid, de openheid. de kwetsbaarheid, de authenticiteit, dat is voor mij het raakpunt, dat is de ware ontmoeting. Dat biedt mij en hen de mogelijkheid van aanraking van de essentie en de werkelijke bedoeling van het leven, dat is voor mij zoals het leven bedoeld is te zijn voor mij en hoop ik ook voor anderen.
Mensen kunnen mij en elkaar als persoon zo makkelijk verrijken, door puur, openhartig en kwetsbaar te zijn, allemaal vormen van persoonlijke ontwikkeling.


Een dag later, op een ander locatie, andere mensen, het leek heel gezellig.
"Leek" ja, ik schreef inderdaad niet "bleek"!
Was het gezellig? Ja, er was zeker oprecht gezelligheid binnen het gezelschap aanwezig maar daar tussendoor werd er door iemand een "spel gespeeld", mijn systeem wil er als het ware niet eens aan terugdenken, die onechtheid is zo voelbaar voor mij als ik besef wat het doet in een gezelschap, omdat er simpelweg sprake is van bewuste misleiding van een aantal mensen.
Was het nodig?
Het was er en het heeft vast ergens toe gediend, al was het maar om gaandeweg door deze of gene schijn-heiligheid te kunnen leren onderscheiden van echt-heid voor ieder van ons, het werd me duidelijk dat er mensen waren die onderscheid voelden en anderen die zich letterlijk lieten meevoeren met het "spel". Voor mij is dit geen spel, ik zie de gevolgen en dat raakt me,
Mensen zou je moeten mogen vertrouwen, je zou je niet bij voortduring moeten dienen af te vragen of mensen en dingen wel echt zijn.

Het leert me altijd weer, het is altijd weer bewustwording in al zijn facetten. Voor mij een herkenning uit een ver verleden en de gevolgen ervan toen, waar ik nu nut heb van de kennis van toen dus niets gebeurt voor niets.

Daar waar ik als mens mijn medemens als mens respectvol en fatsoenlijk kan blijven benaderen, de ander op een ander "level" bezig kan zijn verwarring te wekken door "aardiger te doen dan op andere momenten als er geen mensen bij aanwezig zijn", verwarring die zeer ver reikt, zover dat mensen soms echt andere dingen waarnemen of aannemen in een situatie dan er zijn.

Verwarring in energie, waarmee mensen "op het verkeerde been worden gezet", met een onderliggend doel. Dubbele agenda's wordt dat ook wel eens genoemd.
Ik hou niet van dubbele agenda's. Ik hou van straight. Ik heb er geen moeite mee een verschil van mening te hebben, dat mag er zijn en bouw daar bij voorkeur geen rookgordijnen omheen ten koste van de authenticiteit.

Ik voel energie van mensen en als die gekleurd is door dubbele agenda's dan voel ik dat soms zelfs fysiek.

Ik heb er geen moeite mee als men mij op een verkeerd been tracht te zetten, daar ben ik altijd nog zelf bij.
Mijn ervaring was in ieder geval duidelijk. Ik herkende het groter geheel en zie hoe mensen zich anders kunnen gaan voordoen als ze aannemen het hen wat zou kunnen opbrengen. Mensen laten zichzelf "kennen" door hun manier van omgaan.

Persoonlijk wordt ik altijd weer gevoed door mensen die zuiver van geest zijn.
Het zijn de cadeautjes in mijn leven.
Dank je cadeautjes ..... ik neem jullie graag in liefde in mijn hart mee, ik hoop dat het jullie ook heeft gegeven wat het mij heeft gegeven .... gevoel van verbondenheid ... puur en echt-heid.

Yvonne Mooijman

Terug naar weblog persoonlijke ontwikkeling

Geen opmerkingen: