vrijdag 11 mei 2012

Dementie

Pas geleden heb ik mijn zus weer bezocht, samen met mijn nichtje.

Ik schreef over hen in "mijn lachspieren zoeken jouw lachspieren om samen in een glimlach te belanden."

Ze doet me altijd weer versteld staan.

Vroeger at ze namelijk niets, was er van overtuigd vrijwel overal allergisch voor te zijn en haar lichaam leek haar gedachten daarover aardig te volgen.

Ze is een stuk ouder dan ik. We hadden een groot gezin waarvan tussen de jongste en oudste zo ongeveer een generatie verschil in leeftijd zit. Dus veel van "hun vroeger" is aan mij voorbij gegaan, simpeler gezegd, ik was er gewoon nog niet.

Bovendien bood en biedt het mij het voordeel dat leeftijden nooit een belemmering zijn, niet met mensen die ouder en niet met mensen die jonger zijn. Mijn vriendenkring beweegt zich daardoor zo ongeveer tussen de 18 en 88.

Ik kwam het leven van mijn broers en zussen binnen toen zij er al een stuk verleden op hadden zitten.

Ik vind het gezellig om mijn zus te bezoeken, ze is altijd redelijk op zichzelf geweest maar kan van mijn bezoek genieten en ik idem van haar. Het voelt nog altijd als vanouds ondanks dat ze inmiddels al een aantal jaren aan het dementeren is.

Pas geleden was ik met mijn nichtje dus bij haar in het verzorgingstehuis en we besloten met haar het restaurant daar op te zoeken.

We schuifelden even langs een aantal wachtende mensen die in de rij stonden met hun bord waarop we langs een man kwamen die twee overheerlijke dampende bitterballen op zijn boterham had gerangschikt. Hij had er duidelijk zin in!

Mijn zus haar blik glijdt langs dat bord en we hebben nog net bijtijds de bitterbal voor die mijnheer kunnen redden ..... mijn  zus had triomfantelijk haar vingers al boven de bitterbal hangen voordat wij nog maar in de gaten hadden wat er gebeurde ... haha ...

Ze had hem in de gauwigheid bijna te pakken .... haha ... die zus van mij ... die vroeger nooit iets at!
Ze geniet tegenwoordig van alles waar ze vroeger niet van wist te genieten ... vergeten "wat je dacht te geloven" kan soms ook een weldaad zijn ....

Liefs

Yvonne

Geen opmerkingen: