maandag 27 januari 2014

De betekenis van ego

Ego is een begrip dat vaak op diverse manieren benaderd wordt.
Persoonlijk zou ik ego omschrijven als een deel van het groter geheel van ons, dat nog leeft in angst. Het groter geheel is pure liefde, daar waar geen liefde heerst, heerst angst.
We zijn mensen, en zullen vanuit onze in het verleden opgebouwde angst leven, al of niet richting liefde.
Ik haal een stukje tekst aan van Eric Schneider uit zijn boek "Naar het hart van communicatie NLP en spiritualiteit".
Hij omschrijft het ego als volgt:
"Het ego is gebaseerd op angst. Angst in al zijn mogelijke gradaties, geuren en kleuren, gaande van lichte ongerustheid naar fundamentele paniek. Angst dus in al zijn mogelijke vormen. Zodra er op een of andere manier angst in het spel is, zitten we in ons ego. Het ego is kiezen voor het verleden. Het zorgt dat het verleden toekomst wordt".
Spiritualiteit kunnen we, in dit opzicht definiëren als: het leren loskomen van onze angst. Want in de mate waarin ik loskom van angst, kan ik toelaten dat de dingen mogelijk anders zijn dan ik altijd gedacht heb.
Wij zijn allemaal geneigd de wereld ondersteboven te zien. Belangrijk te vinden wat eigenlijk helemaal niet belangrijk is; te denken dat juist is wat eigenlijk helemaal niet juist is. Terwijl wat we allemaal afgeschreven hebben als onjuist, vaak datgene is waar het in feite om gaat. Wat houdt ons tegen om ons geloof in hoe de wereld in elkaar zit los te laten? Onze angst.
Ons democratische systeem is een perfecte weerspiegeling van onze neiging om vast te klampen aan wat volgens ons allen “juist” is. Want wie anders denkt, dan de overgrote meerderheid is in de minderheid. En de algemene opinie vormt de meerderheid Dat komt neer op: “wij denken allemaal zus, jij denkt anders, wij hebben dus gelijk en jij hebt ongelijk.”
Terwijl het in werkelijkheid, ook in de menselijke evolutie, omgekeerd is. De meerderheid heeft nooit gelijk. De enigen die gelijk hebben zijn die individuen die de moed hebben om anders te denken, nagewezen te worden, belachelijk gemaakt te worden.
Die staan veel dichter bij de echte Realiteit. Als het tegen zit, komen ze in de psychiatrie terecht of houden ze het fysiek niet uit. (door de druk van de omgeving)
De democratische meerderheid of de banaliteit van de middenmaat heeft nooit gelijk. Want die meerderheid is gebaseerd op angst. Wanneer we angst overwinnen, krijgen we meer kwaliteit. Er komt meer waarheid in ons leven, minder vervalsing, minder interpretatie. We worden vrijer. Maar er is niets waar we zo bang voor zijn als voor vrijheid
Spiritualiteit heeft te maken met congruentie. Congruentie betekent: ik ontwikkel me spiritueel in de mate waarin ik mijn innerlijke conflicten oplos.
De innerlijke conflicten zijn weer gebaseerd op onze eigen angst, ego dus.


Yvonne Mooijman


Terug naar weblog persoonlijke ontwikkeling

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Op mijn werk zijn er groepjes die vinden dat ze gelijk hebben of denken meer recht en verstand te hebben dan een ander persoon die bescheiden is ,die een sociaal fobie heeft e.d.Pas zei er een persoon op het werk die geen leidinggevende is dat zij erbij wil zijn als er sollicitatiegesprekken gehouden worden en dat ze het vreemd vond dat ze niet persoonlijk op de hoogte gehouden van bepaalde zaken.Is zij niet een beetje narcistisch want zij wil het liefste dat alles volgens haar regels gaat?Zij heeft geen?angst maar het tegenovergestelde van angst grootheidswaanzin?

Anoniem zei

Ik heb al eerder reacties hier geschreven maar ik zie niets terug op het forum.

Yvonne Mooijman zei

Beste Anoniem,

Dank je wel voor je reacties. Ik kom net terug van vakantie en het ligt in mijn bedoeling binnen een paar dagen te reageren op je schrijven.
Mijn hartelijke dank,

Yvonne

Yvonne Mooijman zei

Dag Anoniem,

Je schrijft over de reacties van iemand op je werk, waarbij je de term grootheidswaanzin gebruikt.

Ik hou voor mogelijk dat de reactie die vertoond wordt, "het willen dat alles volgens haar regels gaat", juist ook met onbalans te maken heeft. Het kan een reactie zijn om controle te willen uitoefenen, omdat men door middel van die controle overzicht tracht te houden. Er kan een "angst tot overgave aan een onbekende situatie aan ten grondslag liggen.

Vaak wordt angst geuit in een "heel ander jasje".

Je ziet het veel voorkomen bij kleine jongetjes met een heel klein bang hartje, die "het masker" opzetten van "het stoere knaapje".
O wee, als je in dat zieltje kon kijken. Maskeren van een angstig gevoel.

Uitingen als "onzekerheid" of "grootheidswaanzin" het zijn allemaal varianten van angst. Vaak angst voor het onbekende.

Het mooie is, dat op het moment dat je dat ook bij da ander kan herkennen, we vaak milder kunnen kijken naar dergelijke gebeurtenissen.

Ik wens je veel succes, en ben benieuwd of je dingen herkent.

Bescheidenheid is nimmer een gebrek aan inzicht, het is een vorm waarin dingen geuit worden, mogelijk anders geuit dan een ander, maar dat is OK.
Uiteindelijk hebben we allemaal "slechts" een mening, onze eigen mening en de ene keer heeft de ene persoon meer verstand van het ene onderwerp en een ander weer van hele andere onderwerpen.

De kunst van communiceren is, deze meningen met elkaar te kunnen delen, zonder die mening van de ander "door de strot geduwd te krijgen". En vanuit verschillende standpunten uit bezien kunnen twee mensen met verschillende meningen allebei gelijk hebben vanuit hun eigen standpunt.

In het kader van een lange termijn visie kan er een andere "oplossing" gekozen worden dan vanuit een korte termijn visie.

Om reden van goede communicatie worden mijn trainingen dan ook wel gebruikt om tot betere samenwerking te kunnen komen.

Mensen zijn vaak verbaasd te horen welke angsten er "verborgen liggen" bij anderen die zo "sterk en zelfverzekerd lijken".

Vaak verkijken we ons op het "buitenkantje" van de ander.

Ik wens je heel veel succes.
Hartelijke groet en hoop nog van je te horen.

Yvonne