zaterdag 26 januari 2008

forum - boek "de Spirituele wetten van Succes" van Deepak Chopra

..Voor belangstellenden wil ik graag de mogelijkheid bieden om over het boek "de spirituele wetten van succes" van Deepak Chopra te kunnen discussiëren.

Door op: "reacties" onder dit bericht te klikken kan men de reacties van anderen lezen en zelf op dit forum een reactie geven. Uw reactie zal zichtbaar worden nadat ik uw bericht heb ontvangen waarna het zo spoedig mogelijk zal kunnen worden geplaatst.

Ik nodig iedereen die belangstelling heeft te reageren.

Voel je vrij te reageren.

Met vriendelijke groet,

Yvonne Mooijman


Terug naar weblog persoonlijke ontwikkeling

22 opmerkingen:

Yvonne Mooijman zei

Voor mij is dit boek het meest waardevolle boek geweest dat ik gelezen heb.
Het is een klein compact boek. waaruit een imense wijsheid spreekt.
Het is voor mij zeer toepasbaar gebleken. Ik kan dit boek aan iedereen aanraden die "wil proeven" wat spritualiteit zou kunnen betekenen.
Het is voor mij een boek, waarbij ik iedere keer weer als ik er naar teruggrijp, me weer herinner wat ik eigenlijk al wist. Het brengt weer net in bewustzijn wat nodig is voor mij op dat moment. De verbinding met mezelf die ik iedere keer weer door het lezen van passages ervaar, is een weldaad voor mij.

Yvonne

Anoniem zei

Ik heb het boek gisteren gekocht en ik vind het beter dan the secret.Voor mijn gevoel past dit boek beter bij mij en het is meer een boek over acceptatie van jezelf als persoon en minder over materiaalisme.

Yvonne Mooijman zei

Beste Anoniem,

Ik herken exact wat je beschrijft.
De zeven spirituele wetten van succes, gaan juist over mijzelf, hoe IK creëer,en wat daarbij komt kijken.
Laat gerust je ervaringen hier achter, wat het boek bij je teweeg bracht, wat het je aan kennis en inzicht gaf. Het is voor mij nog steeds het meest inzichtgevende boek geweest wat het meeste toepasbaar bleek ik de praktijk. Dank je wel voor je bericht.

Yvonne

Anoniem zei

Ben je veel verandert door dit boek,sterker geworden? Ik ben er sinds gister mee bezig dus ik weet het nog niet hoe ik ontwikkel als persoon.En heb jij het gevoel als jij deze wetten toepas dat je er echt wat van terugkrijg en zijn er wensen van je uitgekomen?

Yvonne Mooijman zei

Ik heb een jaar of twaalf geleden het boek voor mezelf op band ingesproken en heb het toen een aantal weken 's avonds vlak voor het slapen gaan afgedraaid. (het moment waarop het onderbewuste erg toegankelijk is!)
Op deze manier werd de inhoud van het boek me erg "eigen". Frappant was dat ik als het ware voortdurend nieuwe inzichten kreeg, omdat ik het iedere keer weer hoorde met kennis die meer en meer geïntegreerd werd.Ondanks dat ik wist dat ik het na een aantal weken minstens veertig keer gehoord moest hebben, bleek ik tot mijn verrassing "nieuwe dingen te horen", waarvan ik bij nader inzien begreep dat dat kwam doordat ik vanuit diepere inzichten naar de inhoud luisterde.
Ja , het heeft me zeker veranderd, in de vorm van meer "mezelf herkennen", beter leren aanvoelen wat werkelijk bij me paste, "als vanzelf" beter bij mezelf passender keuzes maken, als ware als een zich openende bloem.
Zonder moeten, zonder dwang, een ont-plooien.
Vandaar dat ik dit boek zo bijzonder waardevol vind.
Het is voor mij het boek geweest wat me het meest mezelf heeft doen hervinden!Ik ben me nog steeds dagelijks bewust van de inhoud van dit boek, dit boek is een transformatie voor me geweest!

Ik wens je veel waardevolle inzichten.....
Dank je wel voor je berichtje.

Yvonne

Yvonne Mooijman zei

Anoniem,

Je vroeg nog, zijn er wensen voor je uitgekomen.
Die zijn absoluut uitgekomen, zoals het feit dat ik mijn eigen coachings en trainingspraktijk nu heb, waarbij ik volstrekt kan werken op de manier die bij mij past.
Momenteel ben ik volop bezig mijn kennis zoals ik die toepas in de 1 op 1 coaching in kleine groepen in workshops uit te werken.
Ik durf nu te gaan staan voor wie ik ben. Met name het thema "zelf-verwijzing" (in relatie tot "object-verwijzing") heeft me veel gebracht. Het heeft me mogelijk gemaakt mijn visie te ontwikkelen en daar voor te kunnen staan, zowel flexibel als in mijn kracht kunnen blijven.
Het heeft me gegeven dat ik veel cliënten heb kunnen helpen die elders "uitbehandeld" leken, die nu weer de weg naar zichzelf hebben kunnen hervinden. Ik ben daar onvoorstelbaar dankbaar voor.
Ik heb dingen bereikt die ik nooit voor mogelijk had gehouden als ik nu terug kijk. Ja het heeft me gegeven wie ik nu ben!
13 jaar geleden was ik nog uit de running vanwege whiplash klachten, ik ben nu weer volop in de running, en bruis van de energie. Ik voel me prima en voel me heel happy dat ik in mijn praktijk anderen hier ook mee kan helpen om dat weer te bereiken, juist ook waar situaties uitzichtloos leken. Door persoonlijk door vele processen te zijn gegaan, kan ik prima invoelen hoe dingen soms uitzichtloos lijken voor anderen, nu aan de lijve ervaren hebbend dat juist ook die dingen volstrekt kunnen veranderen.
Die ervaring ondersteunt ook anderen weer de persoonlijke groei in te durven gaan.

Hartelijke groet
Yvonne

Anoniem zei

Weet je waar ik wel een beetje moeite met de wet van de minste weerstand heb?Ik heb net een assertiviteitstraining afgesloten en heb het gevoel dat bepaalde mensen over mij heen proberen te lopen.Mijn vraag is :moet ik volgens deze wet helemaal dan niets zeggen en het over me heen laten komen?

Anoniem zei

En ten tweede wilde ik vragen of het de bedoeling is dat je elke dag een wet zogezegd toepast of is het de bedoeling dat je dit op ten duur (die wetten)als 1 geheel moet zien?Het boek van DE KRACHT VAN NU heb ik gelezen en ik vind dat er bij bepaalde inzichten raakvlakken zijn met dit boek.Het is vind ik een beetje een aanvulling.Het boek is van ECKHART TOLLE.

Yvonne Mooijman zei

Ha Anoniem,

Dank je wel voor je reactie. Ik zal je twee vragen tegelijkertijd beantwoorden. De wetten zijn natuurwetten. Het is niet iets wat jij toepast, het zijn werkzame natuurwetten, die gewoon hun natuur volgen. Je hoeft er zelfs niet in te geloven. Stel dat je een potlood in je hand hebt, en je laat het los, dan speelt zich dat af binnen de natuurwet "zwaartekracht". Al zou je daar niet in geloven, het potlood valt beslist niet naar boven. Zo ongeveer kan je het zien.
In dit kader kan je zeggen dat als je iets met liefde en passie doet, dat je dan gemakkelijker in de energie golf meegaat, dan hoef je niet te ploegen maar gaan dingen moeitelozer.
Doe je iets omdat het voor je diepste innerlijk goed voelt, dan zal je dat gemakkelijk duidelijk kunnen maken dan dat je iets zou doen, waarvan je zelf nog niet overtuigd ben dat het wel juist is.
Wat betreft de assertiviteitstraining, probeer niet anderen te veranderen. Voel bij jezelf hoe iets voor je voelt, en ga vanuit dat gevoel met de ander in discussie.
Van belang is dat je bij jezelf herkent waar je je grenzen wil leggen. Geef die zo helder mogelijk aan, op een neutrale manier. In het begin zal je merken dat het kan voorkomen dat de anders eerst een hele trukendoos gaat openen en je gaat vertellen dat je het verkeerd ziet, er geen verstand van hebt enz. Dat is een tactiek om je je mond te laten houden en de oude situatie te handhaven. Kijk rustig op je gemak hoe creatief mensen kunnen zijn, altijd handig voor de volgende keer om te herkennen. Laat je er niet door beïnvloeden en blijf zo neutraal mogelijk je grens stellen. Zo gauw de ander in de gaten krijgt dat je jezelf serieus neemt, zal men je ook serieuzer kunnen gaan nemen. Vaak, als we zelf nog wat aan onszelf twijfelen, sturen we als het ware "onbewust, alsof het lijkt dat we onder tafel door een extra boodschap meesturen, dat als ze er nog een kwartiertje voor uittrekken en op je inpraten, dat je dan wel overstag gaat".
Blijf rustig bij je eigen gevoel, weet dat de trukendoos even langs komt en blijf bij je zelf en geef opnieuw je grens aan.
Ik wens je veel succes!

Anoniem zei

Bedankt voor je antwoord en steun.Het is dus de bedoeling met die spirituele wetten dat ik dit als een raadzaam advies moet zien en niet elke dag met een wet bezig moet zijn?Bedoel je ook zoiets als Go with the flow?De sterke dingen daar voldoening uittrekken zodat het zwakkere wat op de achtergrond komt en dat dat een soort van zelf weer goedkomt?Snap ik dit zo goed?

Yvonne Mooijman zei

Ha Anoniem,

het is van belang om je volledig bewust te worden dat die natuurwetten er zijn.Ze zijn er al, dus daar hoef je niets aan te doen.
Ze te leren kennen en herkennen wat de gevolgen zijn voor je eigen geluk en handelen, dat is iets waar je je dagelijks mee bezig kan houden om dat bewust te worden.
En ik hoor je over "moeten" praten. Je moet niets, moeten is een verzwarende energie, alsof je je er toe dient aan te zetten vanwege iemand anders.
Mijn advies is, maak zelf je keuze, je kan er voor kiezen om iets te doen, en je kan er voor kiezen iets niet te doen. Beiden hebben gevolgen en door zelf te bepalen haal je zelf de zwaarte weg.

Inderdaad wat je ook zegt, "tel je zegeningen" in plaats van je aandacht te richten op wat je nog niet hebt.
Wees gerust wat milder voor jezelf (haha, is iets anders dan lui worden hoor!)
Alles wat je aandacht geeft groeit, geef je je aandacht op de dingen die je wil bereiken, dan zal dat bereiken dichterbij komen. Richt je echter je aandacht op je angst en wat je nog niet bereikt hebt, of op je hindernissen, dan zal je weerstand groeien.
Tja, ik zou er wel een boek over kunnen schrijven!

Anoniem zei

Ik voel me net een dombo dat ik het nog niet door heb.

Anoniem zei

Mijn gedachte is dat ik geen zin meer heb om met die sociale fobie bezig te houden.Ik doe dit al 10 jaar en ik heb het gevoel dat ik maar aan het vechten ben om overeind te blijven.Hoe meer ik vecht ,hoe meer dat ik bewust ben van die fobie dua ik probeer die dwanggedachte die naam Sociaal Fobie los te laten anders vestig ik me de aandacht er teveel op.

Anoniem zei

Iemand zei tegen mij dat ik niet logisch nadenk en steeds dezelfde fouten op mijn werk maak en dat ik niet consequent ben in mijn gedrag.Degene zei ook dat mijn emotionele intelligentie niet goed is.

Yvonne Mooijman zei

Je slaat de spijker op zijn kop!
Zolang jij je richt op die "sociale fobie", zoals jij hem zelf noemt, blijf je hem voeden met aandacht.

Loslaten is een moeilijk proces, zeker als het over bepaalde gedachten gaat.

Wat beter lukt en het zelfde beoogde resultaat geeft, is je aandacht opnieuw richten, namelijk op dat wat je bereiken wil. Je focus lag op vermijden van de fobie, dus die gaat groeien door de aandacht.

Wat wil je bereiken?
Ontspannen zijn in alle omstandigheden.
Visualiseer je op dat plaatje, (niet meer in relatie tot de fobie dus!).
Visualiseer een situatie waarbij jij je prettig en ontspannen voel.

Heb je er op je werk veel hinder van, of geeft het daar problemen, vraag of je in het kader van POP, Persoonijk Ontwikkelings Plan, een specifieke training mag volgen.
Persoonlijk geef ik die trainingen, die dus echt op de persoon afgestemd zijn, dus heel effectief.
Je krijgt dan meer zicht op je persoonlijke drijfveren en leert je zelf veel beter kennen en ook hoe je om kan gaan met communicatie als hulpmiddel.

Je schrijft dat je je een dombo voelt dat je het nog niet snapt. Voorlopig snap jij er al zoveel van dat je de nodige zeer verstandige vragen hebt gesteld. Voor mij ben je heel erg op de goede weg, doordat je aan de oplossingsgericht aan de gang gaat.
Hou tevens in de gaten dat je jezelf net zo serieus neemt als een ander. Soms wordt kritiek gegeven om iemand onderuit te halen, soms om mensen te ondersteunen en op weg te helpen. Als men op je werk commentaar heeft op je manier van omgang en je herkent daar dingen in en je wilt daar werkelijk wat aan doen, vraag dan gerust aan hen om zo'n training, zodat je ook werkelijk krijgt wat je nodig hebt (mist jij daar zelf achter zou staan).
Ik wens je veel succes.

Yvonne

Yvonne Mooijman zei

Anoniem:

Je schrijft:
"Iemand zei tegen mij dat ik niet logisch nadenk en steeds dezelfde fouten op mijn werk maak en dat ik niet consequent ben in mijn gedrag.Degene zei ook dat mijn emotionele intelligentie niet goed is."

Van belang is hoe je daar zelf tegenover staat.
Waaruit zou dat blijken dat je emotionele intelligentie niet goed zou zijn?

Van belang: Voel hoe iets voor jezelf aanvoelt, en ga vandaar uit aan de slag in de richting die je een juist gevoel geeft.

Veel succes,

Yvonne

Anoniem zei

Ik vind het heel lief dat je me steun en antwoord geeft.Ik heb op mijn werk sociale vaardigheden aangevraagd.Ik heb taakconcentratietraining gevolgd waar ik veel aan heb gehad en ontspanningsoefeningen.Ik concentreer me dan zoveel mogelijk op de taak wat ik aan het doen ben.Een therapeut zei dat ik in het Hier en Nu moet blijven.Het boek van De kracht van Nu in Praktijk spreekt me dus daarom ook aan.

Anoniem zei

Ik heb gevraagd aan degen wat hih met die emotionel intelligentie bedoelt.Hij zegt dat ik met bepaalde situaties op mijn werk te emotioneel mee omgaat.Het is wel zo dat ik die dag daarna me afvraag waarom ik die dag bij wijze van spreken zo overstuur was en ik het later een beetje overdreven van me vond.Tegen mij wordt vaak gezegd dat ik naief ben in de omgang met bepaalde mensen,dat ik denk dat iemand aardig is voordat degen mij al bepaalde dingetjes heb geflikt maar degen is dan helemaal niet zo aardig en probeer dan over me heen te lopen.Het liedje SEI WACHSAM vsn REINHARD MEY sluit hierbij aan.

Yvonne Mooijman zei

Goede morgen Anoniem,

Fijn dat je wat aan mijn schrijven hebt en je je gesteund voelt in je proces.

Het is van belang in de omgang met anderen om uit te kunnen gaan van vertrouwen. Een dosis gezond wantrouwen is eveneens een gezonde aanvulling. Mensen zijn mensen en indien zij onvoldoende verbonden zijn met hun eigen integriteit, zullen zij op eigen gewin uit kunnen zijn. Van belang kan zijn je te realiseren welk belang de ander nastreeft.

Mensen zijn in staat om aardig te "doen" om je mild te stemmen waardoor je uiteindelijk gaat doen wat de ander voor ogen heeft. Dit zal niet altijd in jouw belang zijn en het is jouw taak dat in te leren schatten.
Vaak zijn wij geneigd omdat de ander aardig is, mee te gaan in het idee van de ander. Wij moeten echter zelf bepalen wat we echt willen en wanneer.
Omwille van het gevoel aardig gevonden te worden, leveren we onszelf wel eens in. Luister zorgvuldig naar je eigen gevoel.

Bij je eigen gevoel blijven, je eigen grenzen trekken in wat je wil, is heel belangrijk.

Dat zijn dingen die in de coaching die ik geef ook altijd van groot belang zijn. Je eigen gevoel voldoende leren herkennen en toelaten,je intuitief vermogen ontwikkelen. Iemand die misbruik zou willen maken van jou of je situatie zal dan minder snel toegang krijgen omdat je het sneller aan zal voelen en herkennen. Daarna is het rustig kunnen verwoorden een belangrijk facet.
De coaching die ik geef is dan ook een emotionele coaching, eigenlijk een spirituele coaching (spiritueel is voor mij de diepe verbondenheid met je zelf vanwaaruit de de verbondenheid met je omgeving aangaat),waarin specifiek ingegaan wordt op het leren herkennen van je eigen gevoel en het leren herkennen dat je je eigen emoties oproept door je gedachtegang.
Daarnaast wordt er veel kennis over gedragen wat betreft communicatie.
Samen is dit een belangrijke mogelijkheid om weerbaarder te staan in het leven. De sociale vaardigheden waar je het over had, is dus een wezenlijk onderdeel van mijn coaching. Het heet dan ook niet voor niets life-coaching, het heeft dan ook invloed op alle levensgebieden, werk, communicatie, sociale vaardigheden, assertiviteit, relaties, gevoel, emotie, geld, privé en zakelijk.

Uiteindelijk is het van belang dat je je gevoel goed leert herkennen, zonder dat je je laat overspoelen door emoties.
Emoties is iets anders dan gevoel.

Je hebt eerst gevoel, waarna je een gedachte of oordeel over dat gevoel vormt, welke gedachte een oordeel kan inhouden waardoor emoties als boosheid, angst of verdriet enz. kunnen ontstaan.

Anoniem zei

Volgens mij ben ik een beetje teveel bezig met de spirituele wetten en de kracht van nu.Ik was toennet de eerste wet van potentaliteit aan het lezen.Mijn gedachten dwaalden af naar een client bij mij op het werk.Een aantal personeelsleden vinden deze vrouw vinden haar vervelend,discriminerend,veeleisend en 1 persoon zei pas over haar dat ze zogezegd klaar met die vrouw was.Mijn gedachten gingen weer naat die client en ik vroeg me af waarom ik deze antipathie minder bij deze client had en ik deze vrouw eigenlijk wel mag.Ik kreeg ineens een ingeving wat ik aan haar leuk vond en dat is dat ze altijd zegt dat ik lief voor de kat moet zijn en dat mijn kat ook wel een aai nodig heeft ,dat ik mijn kat vis moet geven e.d.

Anoniem zei

Ik ga weer verder;Ineens kwam er in me een zin op en het klinkt raar;De zin :iedereen heeft zijn tekortkomingen.
En dat is inderdaad zo want die andere personeelslid ziet haar niet op de manier die ik weer zie.
Is dit zo n inzicht die je bedoel?

Yvonne Mooijman zei

Ik kwam net een mooie tekst tegen, die hier eigenlijk wel op van toepassing is:

De Basis van een relatie is de wil de ander te leren kennen en de wens hem of haar te zien groeien.

Iedereen heeft tekortkomingen en als we ons daar alsmaar op blijven richten, komen we niet aan de rest toe. Zoals je zegt, jij richtte je op de mooie kanten die die persoon ook heeft. Alles wat je aandacht geeft groeit. Ben je bereid de goede kanten te bekijken, dan zullen deze zich in de relatie ook gemakkelijker kunnen ontwikkelen.

Ben bereid naar de overeenkomsten te kijken die mensen met elkaar hebben, want daarin zullen we elkaar herkennen.
Ik wens je een heel zonnig weekend toe.

Yvonne