zaterdag 26 januari 2008

Wat doe ik als lifecoach?

Zoals ik net al beschreef, is mijn bedrijfsnaam "Take Care"

Ik ben werkzaam binnen mijn eigen bedrijf als "life coach", "personal mental coach", "emotional coach".

Ach, dit zijn drie "kreten", die gebruikt kunnen worden, om in een paar woorden, een allesomvattende levensvisie te verwoorden, van waaruit ik werk.

In de praktijk komt het er op neer dat ik in sessies van ongeveer drie uur, met iemand samen aan de gang ga, dat ontwikkelingsproces aan te gaan, vaak expliciet vanuit de vraag:

"en wat wil je nu echt in dit leven."


Dit neigt naar "zingeving."

Ik zal het je sterker vertellen... dit is zingeving in al zijn facetten.

Ik ga je diepste wensen met je aan!

In de praktijk blijkt deze uitgang vanuit zingeving, ongelooflijk veel effect te hebben.

Ik schroom er niet voor om aan de gang te gaan met thema's waar vaak nog nooit tot in de diepte mee is gewerkt.

Zingeving is voor mij gebleken een geweldig effect te kunnen geven in zaken als:

gevoelens van onvrede
uitstelgedrag
psychische klachten
lichamelijke klachten
chronische klachten
autisme (autistiform gedrag)
syndroom van Asperger (autistiform gedrag bij hoogbegaafheid)
gevoelsarmte
communicatiestoornissen
slechte aansluiting bij een schoolsysteem (veel voorkomend bij hoogbegaafdheid)
relatiestoornissen
conflictsituaties
doelen alsmaar niet bereiken.
gemis aan energie
niet werkelijk gelukkig zijn
burnout verschijnselen
overspannenheid
steun bij ondernemerschap
verhogen van persoonlijke effectiviteit
grenzen leren stellen
depressiviteit
apathie
zelfmoord neigingen
omgaan met hoogbegaafdheid in al zijn facetten
omgaan met "onhandig" (werkzaam) gedrag
omgaan met zingevingsvraagstukken

... en wat doe ik als life-coach?

Vragen stellen, samen waar nodig de diepte in durven gaan, bewustwording bieden, structuur bieden, een klankbord zijn, mede-mens zijn, mijn hele kennis ervaring en potentieel inzetten binnen dit bewustwordingsproces, zinvol bezig zijn.

Ik doe dit op een liefdevolle, respectvolle manier.

Lifecoaching gaat voor mij uit van het gegeven dat de mens een totaliteit is, een holistisch geheel, waarbij alle kennis, zowel medisch als spiritueel als fysiek, emotioneel als mentaal aanvullend aan elkaar zijn en in zijn totaliteit een grotere uitkomst geven dan de optelsom van alle afzonderlijke delen.

In de coaching werk ik er naar toe : "ieder er naar toe te laten werken, zijn eigen beste coach te worden".

Al mijn kennis en ervaring zet ik hierbij in.

Een van mijn belangrijkste inzichten is geweest, dat wij zelf uitiendelijk verantwoordelijk zijn voor ons systeem, en daarbij is het heel handig er naar te streven, ... je eigen beste coach te worden... ik ben hierbij graag liefdevol behulpzaam op de weg hiernaar toe.....

Yvonne Mooijman


Terug naar weblog persoonlijke ontwikkeling

Geen opmerkingen: