zaterdag 26 januari 2008

Wat is spiritualiteit

Spiritualiteit is voor mij een manier van leven, waarbij wij in eerste instantie met onze aandacht bij onszelf naar binnen gaan.
Dus in eertste instantie contact gaan maken met onze diepste gevoelens, onze diepste kern, onze werkelijke integriteit, om van daar uit weer met onze aandacht naar buiten te gaan en vanuit het contact met onze diepste integriteit het contact aan te gaan met onze mede-mens.

Dit is voor mij heel kort samengevat "spiritualiteit".

Dit is dus heel iets anders dan alle vage en zweverige termen die vaak gekoppeld worden aan dit begrip.
Voor mij heeft spiritualiteit absoluut niets zweverigs, het is voor mij een volstrekte (liefdevolle) realiteit en het is absoluut met twee benen op de grond staan.

En ja , ik ben me bewust... liefdevol is een begrip wat niet wetenschappelijk te omschrijven is. Ik zit daar echter niet mee.

Liefdevol bestaat voor mij, echt liefedevol zijn kan de realiteit worden van het aangaan van het genoemde ontwikkelingsproces. Het heeft geen wetenschappelijk bewijs nodig alvorens het gaat werken. "De zwaartekracht" heeft ook niet gewacht met te gaan werken, tot wij dat wetenschappelijk konden gaan aantonen, het was er altijd al, en deed altijd al zijn werk.

Vaag? Ik zou het niet zeggen.
Het heeft voor mij alles te maken met dit ontwikkelingsproces waar ik het eerder over had. In dit blog hoop ik met wat kleinere themas, op den duur dit gehele proces wat inzichtelijker te maken voor degenen die hier belangstellig voor hebben.
Mochten er vragen zijn, dan hoop ik van harte dat je ze stelt.
Ik zal er met liefde en plezier op antwoorden.

Yvonne Mooijman


Terug naar weblog persoonlijke ontwikkeling

Geen opmerkingen: