zondag 27 januari 2008

Een compliment in vreemde verpakking

..
Soms heeft een waarachtig compliment een vreemde verpakking.

Soms krijg je ze heel spontaan, lief en openhartig.

Er wordt wel eens gesteld, dat een compliment ontvangen moeilijk is.
Dat is het soms, want je moet er voor openstaan om ze in ontvangst te kunnen nemen.......... en de verpakking kan je volstrekt op het verkeerde been zetten.

Juist daarom zijn spontaan openhartige heldere complimenten zo ontzettend energie gevend. Bovendien hebben we niet echt geleerd om ons zo mooi kwetsbaar op te stellen om zomaar een prachtig compliment te sturen.

Dus dat zijn dierbare pareltjes.......heel verrijkend.......mijn dank aan de gever.......!

Die komen zomaar spontaan je kamer binnenvallen, clear helder en soms heel (on)duidelijk, tot je de essentie beseft ....

De positieve intentie van de uitingen koester ik absoluut tot in het diepst van mijn hart....

Die is me inclusief de persoon zelf werkelijk dierbaar...


Lees het volgende:

Boos op de hele wereld foeterde hij:
Alle mensen zijn moeilijke mensen, allemaal, het zijn echt allemaal zeikers
Allemaal zeikers .... ik kan nóóit aan al die verwachtingen van al die mensen voldoen! Het zijn echt allemaal zeikers.

Láát mij maar, ik krijg dat nooit voor elkaar.
Ik wil van die stress af!

Ik ben niet voor niets zo op mijn privacy gesteld, en dàt snapt vrijwel niemand.

Laat mij maar alléén met mezelf!

Ik wil geen afspraken en van alles moeten.
Ik wil geen feestjes moeten .... pfffff..... ik wil mijn vrijheid.
Laat mij maar alléén dan heb ik tenminste vrijheid.
Ik wil vrijheid weet je!

Ik heb dan tenminste rust, dan ligt die druk niet op me.
Alle mensen leggen druk op me!

Goh, zei ik concluderend, ( wetend dat het voor hem waar was.....! )
"dan ben ik dus een moeilijk mens...."

Nou, zei hij.... op dreef komend....Je bent voor mij de grootste zeikerd geweest die ik ooit ben tegengekomen.

en na enige stilte vervolgde hij .... en je hebt geen idee waarom:

"Jij hebt me nooit afgekeurd, ........waardoor ik uiteindelijk kon horen wat ik bij een ander nooit verstond......" .....(deze ga ik voor mezelf inlijsten!).....

Ja, jij zei hij resumerend, volgens mij ben je echt de àller, àllergrootste zeikerd op de wereld................ eigenlijk de allerliefste zeikerd die bestaat!
(Met een zucht) ......want nu kan ik me niet meer verschuilen voor een ander èn voor mezelf.

Tjeee... je bent echt de allergrootste zeikerd.
En trouwens ......, ik wilde toch van die stress af.....


Het leven heeft echt heerlijke cadeautjes.

Met dank aan P. (vervolg jaren later ...zie.... )

Yvonne Mooijman

Terug naar weblog persoonlijke ontwikkeling

Geen opmerkingen: