zaterdag 26 januari 2008

Liefde

Liefde, het is zo'n abstract begrip.
We hebben er allemaal zo ons eigen gevoel bij.
We veschillen er zo vaak over van mening.

Vaak wordt het gebruikt in een vorm van "opeisen", alsof we liefde kunnen opeisen.
"Je dient van me te houden, want je hebt me ooit trouw beloofd."

Voor mij is liefde .... inderdaad TROUW.
Trouw aan JEZELF.

Werkelijke liefde is voor mij in eerste instantie trouw zijn aan "je egen systeem".
Je eigen energiesysteem.

Vanuit dat trouw aan jezelf, kan dat trouw betekenen aan degenen om je heen.

Oeps... is trouw dan iets egocentrisch?
Ik denk het niet!
Ik weet eigenlijk wel zeker dat het "juist niet-egocentrisch is".
En toch zou je als je dit leest zo gemakkelijk anders kunnen uitleggen.
Vandaar dat ik er graag even verder op door ga.

Uitgangspunt in dit geheel is voor mij de vraag:
Waar ligt voor mij mijn hoogst persoonlijke prioriteit op deze aardbol?

Wat is mijn allerbelangrijkste "taak" waaraan ik in eerste instantie hoogstpersoonlijk "verantwoordelijk ben"?

Stel dat mijn allerbelangrijkste prioriteit zou dienen te liggen bij:

Het beheren van mijn eigen energieveld.

Dienen wij er dan niet te zijn om voor anderen te zorgen, dienstbaar te zijn zoals we zo geleerd hebben in onze opvoeding?

Voor mij is dit "een gevolg van".
Een liefdevol gevolg van, wel te verstaan.

Willen we echter "werkelijk vanuit liefde de dingen kunnen neerzetten", dan zal dat slechts "via onze weg eerst naar binnen, kunnen gebeuren".

Eerst ons bewustworden van "onze liefde die bij ons van binnen zit", om die vandaar uit, concreet te kunnen neerzetten in het contact wat wij vervolgens naar buiten toe gaan maken.

Dat contact naar buiten toe, wil ik graag "" de verbinding" noemen, de verbinding met onze mede-mens.

Bij het verkeerd invullen van het begrip liefde komt dan ook al snel de verwarring om de hoek kijken.
Kijk alleen maar even naar het woordje "verbinding" in tegenstelling tot het woord "binding".
Binding, wat vaak een "verkleining wordt van onze werkelijkheid", terwijl "verbinding vanuit liefde" onze werkelijkheid kan vergroten.

Yvonne Mooijman


Terug naar weblog persoonlijke ontwikkeling

Geen opmerkingen: