zaterdag 26 januari 2008

Ont-wikkelings proces

Onder een persoonlijk ontwikkelingsproces versta is lekkerlijk het proces van loslaten van persoonlijke wikkels (het ont-wikkelen van met name "belemmerende overtuigingen" die wij tijdens ons leven hebben gecreeerd en welke ons nog afhouden van ons belangrijkste potentieel aan mogelijkheden wat wij allemaal diep van binnen absoluut hebben. Echter, wij kunnen daar helaas vaak "nog even" helemaal net bij)

Dit is een proces van loslaten dus. Loslaten van met name onze eigen belemmerende overtuigingen.
Het doel hiervan is om werkelijk "te kunnen zijn, wie wij werkelijk diep van binnen zijn aan unieke persoonlijke mogelijkheden.

Vaak wordt gedacht dat dit altijd een moeilijk proces moet zijn.
Ik wil niet ontkennen dat het vaak een "hardnekkig proces" kan zijn. Hardnekkig in de zin van " de neiging tot star en vasthoudend zijn". In een ontwikkelingsproces gaan we ons losmaken van "ons oude vertrouwde gebied", het gevoel dat we hadden te "weten waar je zit", "zitten in je comfortzone", en niet zomaar eventje bereid te zijn die "comfortzone" (die vaak helemaal niet zo echt comfortabel aanvoelt) los te laten in ruil voor het op diepgaander niveau -je werkelijk te kunnen neerzetten van "wie je in wezen diep van binnen bent" -.

Het is dus een ont-wikkelingsproces en een bewustwordingsproces.
Het is wel een proces waarin men zich gaandeweg "beter gaat voelen", doordat we werkelijk in staat worden onze "echt integriteit" neer te kunnen zetten.

Wat is dan die "diepste kern" waar ik het over heb".
Deepak Chopra omschrijft in zijn boek "de zeven spirituele wetten van succes" "ons potentieel aan mogelijkheden". Hij heeft het over "het veld van alle mogelijkheden".
Voor wie er belangstelling voor heeft... dit is een boekje wat redelijk klein van formaat is als het over het aantal bladzijden gaat, echter qua inhoud is het voor mij een van de helderste en inzichtelijke boeken geweest in mijn proces.

Ik kan het boek aan iedereen die zich op het pad van "spiritualiteit" gaat begeven, warm aanbevelen. Het is voor mij in de loop van mijn ontwikkelingsproces een belangrijke leidraad geweest wat me geleid heeft tot de persoon die ik nu ben.

Het begrip spiritualiteit ga ik nog even verder uitdiepen. Dit is een begrip wat vaak slecht of verkeerd begrepen wordt. Vaak wordt het verward met vage zweverige occulte dingen, waar het voor mij allemaal niets mee te maken heeft.
Ik leg dit graag, en met liefde en plezier hier zo strakt even voor je uit.

Yvonne Mooijman


Terug naar weblog persoonlijke ontwikkeling

Geen opmerkingen: