donderdag 1 september 2011

Authenticiteit

..
Wat is dat nou … authentiek zijn?
Is dat nou gemakkelijk?

Nou nee, het is zelfs vaak juist helemaal niet gemakkelijk
het is vaak zelfs erg ongemakkelijk.

Authentiek zijn is je eigen angst overwinnen om te mogen zijn wie je bent ... te tonen wie je bent, voorbij zelfs je angst om je angst te tonen, je mag er in al je kwetsbaarheid zijn.

Stel … je vindt het ongemakkelijk jezelf te laten zien
Waarom vind je dat ongemakkelijk?
Omdat je bijvoorbeeld verlegen bent
En waarom ben je verlegen?
Wat zullen ze wel niet van me vinden
Wat zullen mensen wel niet van me denken?

Maakt het wat uit of mensen je afkeuren?
Jazeker maakt dat wat uit!
We willen tenslotte toch graag aardig gevonden worden?

Ooit overkwam het me een keer
dat ik spontaan iemand behulpzaam was.
Ik deed wat die persoon nodig had, zelf had aangegeven nodig te hebben.
Ik voerde dat uit en terwijl ik even later terug kwam overkwamen me drie dingen...
Binnen twee minuten kreeg ik een hartelijk en warme waardering van de persoon waarvoor ik het deed.
Ik kreeg een warm en hartelijk dank je wel van een familielid van haar
en … ik kreeg een fikse uitbrander van een ander familielid … die me toebeet waar ik me wel niet mee bemoeide ….

Raar genoeg laten we ons vaak het meest imponeren door hen die ons afkeuren ….
Ik moet zeggen, dat voelt toch nog altijd een heel kwetsbaar punt.
Zo'n test-punt waarop we soms weer heel snel “willen”” terugkeren naar AF...!
We zijn mensen en hebben gevoel en worden door waardering gevoed ….
Afkeuring kan ons zelfvertrouwen behoorlijk ondermijnen ….

Authentiek zijn is in wezen …..
diep van binnen met je eigen gevoel (bron) afgestemd zijn,
maar dan bedoel ik dan ook erg diep van binnen …
dieper, voorbij onze eigen angst dus
echt diep genoeg om vanuit onze diepste bron te handelen.

Stel, je houdt van iemand … je mag iemand erg graag, je hebt positieve gevoelens voor iemand.
Zijn we in staat om dat te uiten?
Of zijn we bang om afgewezen te worden?
Wat laten we prevaleren? Onze angst om afgewezen te worden?
Durven we aan te geven wat we voor iemand voelen?
Vriendschap, verwantschap, een vaag positief gevoel misschien wat we de ruimte willen geven?
Durven we aan onszelf aan te geven wat we voelen, aan wensen of verlangens hebben?
Durven we de onzekerheid van het leven aan?
Durven we iemand een oprecht compliment te geven?
Durven we “dank je wel” te zeggen, als we een compliment krijgen?
Of wuiven we dat weg met .. ach.. niet zo belangrijk en halen we onszelf naar beneden door snel alle aandacht bij ons weg te halen?

Authentiek zijn is … voorbij onze angst onszelf mogen zijn (vooral van onszelf!)
en wat minstens zo belangrijk is … bij onszelf te kunnen blijven als we ondanks onze aanwezige angst toch onszelf geuit hebben op een authentieke wijze en mogelijk heftig afgewezen te worden, toch voorbij je angst te durven blijven uiten.

Het heeft alles te maken met bewust worden. Bewust worden dat we in wezen allemaal Liefde zijn en afkeuring van onszelf en anderen is eigenlijk het nog verre zijn van die onvoorwaardelijke liefde.

Afkeuren is iets wat we al heel snel doen, niet alleen naar onszelf maar ook naar anderen.
Vaak wijzen we mensen af als ze iets doen wat “wij niet in ons hoofd hadden als verwachting.”

Liefde .. houden van … is iets wat voor velen een heikel punt is.
Afgewezen worden, opnieuw verlies aangaan, het risico van verlies van een geliefde, het heeft allemaal met onze angsten te maken.

Liefde is “zonder afkeuring zijn”, het leven mogen laten zijn zoals het zich aandient, zonder de ander daarvoor af te wijzen.

Afwijzen … wijs jezelf niet af als je je bewust wordt dat je het wel eens doet …..
Word je bewust … dat afwijzing vaak afwijzing is van je eigen angsten.
Angst voor emotionele pijn, voor afwijzing, verlies …..

En verlangen we niet allemaal …. voorbij onze angst …. liefde?
Wees mild voor jezelf, wees mild voor elkaar ….
We vinden elkaar voorbij onze afwijzing ….

Om authenticiteit in anderen te kunnen waarderen, dien je je vooral bewust te worden van jezelf ….

In liefde komen we elkaar pas tegen .. voorbij onze eigen angst …
daar waar we pas authentiek durven zijn ….

Authentiek zijn is verrekte lastig …. je bent in ontwikkeling en we worden daar voortdurend op getest .. door de afwijzing van onszelf en anderen … durven we nog onszelf te tonen ????

Onvoorwaardelijke liefde …. zelfs voor hen die ons afwijzen … (ook voor onszelf dus!)


© Yvonne Mooijman



Terug naar weblog persoonlijke ontwikkeling

Geen opmerkingen: