dinsdag 13 september 2011

Miljonair geeft zijn geld weg

Miljonair geeft zijn vermogen weg

Ik kwam een oud bericht tegen:

Uitgegeven: 10 februari 2010 15:46
Laatst gewijzigd: 10 februari 2010 16:55

AMSTERDAM - De Oostenrijkse zakenman Karl Rabeder gaat al zijn bezittingen verkopen en wil de opbrengst daarvan plus zijn eigen vermogen aan de armen schenken. Zelf zal hij voortaan gaan leven van nog geen 900 euro per maand. "Ik wil niets, maar dan ook helemaal niets overhouden", zegt Rabeder tegen the Telegraph.


"Geld werkt contraproductief. Het voorkomt dat je gelukkig wordt", concludeert hij.
De miljonair zal onder meer zijn villa met uitzicht over de Alpen ter waarde van 1,6 miljoen euro verkopen. Zijn zes zweefvliegtuigjes en Audi A8 heeft hij al verkocht. Naar verwachting zal hij meer dan 3 miljoen euro weggeven.

Rabeder had het gevoel dat hij als slaaf werkte voor zaken die hij helemaal niet nodig had. Tijdens een vakantie in Hawai realiseerde hij zich opeens "hoe erg, ziel- en gevoelloos het vijf-sterrenleven is". "We gaven zoveel geld uit als we konden, maar al die tijd had ik niet het gevoel dat we echt iemand ontmoet hadden, dat we allemaal slechts acteurs waren."
Het geld dat hij weggeeft komt terecht bij zijn eigen goede doel, dat microkrediet verleent in Latijns-Amerika.

---

Ik las bovenstaand bericht.

Rijk zijn en tegelijkertijd het gevoel hebben zo arm als een rat te zijn als het gaat om de wezenlijke dingen in het leven, dat is werkelijk pijnlijk.

Ik trof dit artikel naar aanleiding van een van de “zoekwoorden”, beter gezegd” zoek-zinnen”, waarop iemand mijn weblog vond.
Ik vind het altijd boeiend om er achter te komen wat mensen “beweegt” en vooral in welke richting mensen dan bewegen.

Ik lees dit artikel en vraag me dan af of het besluit van de miljonair hem ook zal brengen waar hij werkelijk wezen wil, zinvol bestaan dus.

Het is een “kleine kunst” (nou ja... je moet het natuurlijk wel eerst bij elkaar vergaard hebben om het te kunnen weggeven!), om al je bezittingen te verkopen en weg te geven en van maandelijks €900 te willen gaan leven, en ik hoop dat hij zijn belangrijkste wens behaalt, want dat is namelijk niet gerealiseerd door alleen alles te verkopen en twee bedragen voor elkaar in te wisselen.

Voor mijn gevoel is hij bezig met “vermijden”.
Hij besloot dat miljoenen hem niet gelukkig wisten te maken, en wisselt die miljoenen dan in voor weinig geld, maar daarmee heb je alleen nog maar bereikt dat je minder van dat geld hebt en nog niet dat je wezenlijk gelukkig gaat worden.

Het grappige was dat ik ooit een artikel schreef waarin ik ook op zoek was naar een miljonair, via het zoekwoord is degene waarschijnlijk ook op mijn artikel beland.

Ik ben benieuwd hoe het de ex-miljonair vergaat, natuurlijk zal hij zich lange tijd trots hebben kunnen voelen met al zijn geld weg te schenken, het is namelijk niet niks wat hij deed.

Zijn moeilijkste tijd zal aanbreken nadát hij zijn geld weggegeven heeft, en hij zijn "zin" in het leven zal dienen te hervinden.

Dat is van een heel andere orde dan geld weggeven.
Maar goed, het zou mij ook best leuk kijken in de positie te komen "mijn" miljoenen weg te geven. "Mijn miljonairs-schap zit in mijn expertise" en die geef ik veelvuldig weg, zònder iets kwijt te raken, en dat is een heel rijk gevoel!

Voorlopig geef ik mijn kennis en ervaring, bevalt me heel prima en geeft me aardig wat zin in het leven.

Geef mij nog 1 miljonair (twee is ook acceptabel!) die zijn geld "mijn kant" op stuurt, om voor mijn klanten, die soms zo diep in de financiële put zitten dat ze diepgaande hulpverlening niet kunnen betalen. Hen daarmee financiële mogelijkheden bieden om gecoacht te worden, dat zou hen en mij rijk doen voelen!!

Nou die ene miljonair nog tot zinvol leven "verleiden", dat zou nou mooi een typisch geval voor zinvolle coaching kunnen zijn.

Ik wens hem in ieder geval alle geluk van de wereld, en minstens een dik compliment voor zijn moedig besluit.


Yvonne Mooijman

Terug naar weblog persoonlijke ontwikkeling

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Voor de mensen die willen weten hoe het de lieve man nu vergaat...er is recentelijk een interview afgenomen, lees meer: http://trends.knack.be/economie/nieuws/mensen/ex-miljonair-karl-rabeder-rijke-mensen-zijn-altijd-verdacht/article-4000006295849.htm

Yvonne Mooijman zei

Dank je wel "anoniem" voor de link.
Fijn om ook het vervolg nu te kennen!

Yvonne