zondag 2 maart 2008

Forum - omgaan met /communicatie met : autisme - autistiform gedrag

Voor belangstellenden wil ik graag de mogelijkheid bieden om over autisme en aanverwandte zaken te kunnen discussieren.

Door op :"reacties" onder dit bericht te klikken kan men op dit forum reageren. Uw reactie zal zichtbaar worden nadat ik uw bericht heb ontvangen waarna het zo spoedig mogelijk zal kunnen worden geplaatst.

Ik nodig iedereen die belangstelling heeft te reageren.
Geef graag je mening, of vertel over je ervaringen, wat werkte wel en wat werkte niet voor je, tegen welke barrieres loop je aan. Waar zou je mee geholpen zijn als anderen het zouden horen, waar zouden anderen rekening mee kunnen houden, nu ze van jou je verhaal hebben kunnen horen.
Wat zijn de dingen waar je tegenaan loopt indien je communiceert, zowel voor degene die autistiform gedrag vertoont als voor degene die dat niet vertoont maar in contact komt met iemand die dit gedrag wel vertoont.
Graag zou ik een brug slaan over en weer, door uitwisseling van ervaringen en meningen over en weer.
Voel je vrij te reageren.

Met vriendelijke groet,

Yvonne Mooijman


Terug naar weblog persoonlijke ontwikkeling

2 opmerkingen:

hilde zei

personen met autisme .. zo verschillend - zo ver rijkend.

ik leer zo veel van hen

Hilde

Yvonne Mooijman zei

Hallo Hilde,

Ik denk dat ik het meest geleerd heb in diepgaand contact met iemand die autistisch reageerde.

Werkelijke oprechte feedback krijgen, waarbij niet van alles verpakt werd, het kan zeer verhelderend zijn en het vraagt evenzoveel moed om het toe te kunnen laten, moet ik zeggen. Het wezenlijk doorvragen met inachtneming van de mogelijkheden van de ander, die veel verder bleken te reiken dan ik in eerste instantie vermoedde heeft me veel nieuwe kennis opgeleverd.

Ik heb er de waarde geleerd van het volstrekt oprecht en puur zijn. Zelden heb ik me zo helder openhartig en oprecht benaderd gevoeld, ondanks dat we niet geleerd hebben zelf zo openhartig te reageren.

Het was verrassend te ervaren zeker te mogen weten wat er werkelijk bedoeld werd te zeggen.

Wat zijn we met zijn allen aangeleerd en wat zijn we gewend om onze boodschappen in te pakken in vaagheden om de ander maar niet te kwetsen, waardoor een echte inhoud van een boodschap soms behoorlijk de mist in kan gaan.

Werkelijk open kunnen staan voor pure feedback is zeer verrijkend gebleken, ook dat ontvangen hebben we vaak niet geleerd.

Ik prijs mij gelukkig met de lessen die ik heb kunnen leren, waarbij mij vooral is duidelijk geworden dat aannames die her en der beschreven worden, vaak niet overeenkomen met de vele mogelijkheden die aanwezig zijn.
Met name heb ik mogen ervaren dat er juist erg veel inlevingsvermogen aanwezig was, hetgeen vaak stellig ontkend wordt in de literatuur.

Met dank aan degene die me geruime tijd de gelegenheid heeft gegeven zijn zieleroerselen bloot te leggen, het was zowel heel heftig als absoluut goud waard!