zaterdag 1 maart 2008

Als het leven “moeten ” lijkt .........

..

Ik kies er voor je welkom te heten ....

..
Ken je dat gevoel,
Dat het leven “moeten” lijkt
Dat het lijkt dat ik dien te doen
Wat ik niet gekozen heb

Ken je dat gevoel
Dat ik niet gekozen heb
Niet gekozen heb om hier te zijn
De verplichting en het “moeten”.

Ken je de boosheid
Van dit gevoel
Van niet gekozen hebben,
niet gekozen hebben hier te zijn.

Weet je nog, je vergat misschien
Dat de ander, hoe boos je ook was
Er niets aan kon doen
Dat je niet gekozen had.

Wat als je niet gekozen had
En je hier toch bent
Vergeef je zelf en vooral de ander
Dat je niet gekozen had.

Ik heb het recht toch
Om niet gekozen te hebben
Niet gekozen om hier te zijn
Ik heb geen idee, waar kies ik voor

Als ik er nou ben
En ik niet gekozen heb
Maakt het wat uit
Als ik er toch ben ...

Wat maakt het uit
als ik niet gekozen had
Wat levert het me op
Behalve mijn boosheid misschien

Ik voel je boosheid
En ik snap hem van binnen
Maar wat kan ik
Als jij niet gekozen heb.

Je kunt boos op mij zijn
Of op anderen misschien
Maar wie verplicht je
Hier boos over te zijn.

De boosheid die woekert
Bij jou en bij mij
En als je nou toch niet gekozen hebt
Kies dan desnoods voor mij.

Je bent er al had je niet gekozen
En wie zei dat je toen of nu of straks ...
Maar doe me een lol en kies alsjeblieft
En maakt er wat van, want je bent niet niets

Je bent wie je bent
en we zijn de wereld
ik ben mijn wereld
en ik kies ...

Ik kies er voor ... je welkom te heten
Welkom te heten in mijn wereld
Om samen te komen tot wat mogelijk is
Deze plek te maken tot wat het kan zijn.

Wat kan je in een wereld die jouw wereld niet is
Door dat je niet koos hier te zijn
Ik kon het niet helpen dat jij niet koos
Maar nu ik er toch ben, wees welkom ...

Wees welkom en help me
Help me te mogen zijn
Want samen kunnen we alles
Als we kiezen te zijn ...

Mag ik je helpen
Helpen te kiezen
Helpen te kiezen om hier te zijn
Hier voor jezelf, jezelf te zijn

Kiezen staat vrij en het maakt alles uit
Het bevrijdt je van “moeten”,
Waar slecht niets hoeft
Een keuze doet wonderen.

Een keuze maakt wonderen
Voor jou en mij
Vergeef me gewoon dat ik er al was
En jezelf dat je er was nog voor je koos

Ik reik je mijn hand uit compassie
Ik weet wat je voelt en het doet zeer
Maar het zeer doen bleek eigen gemaakt
En ik gun je mijn liefde

Ik gun je de liefde
De liefde van hier
Die je nog niet vinden kon
Want je vond nog niet alvorens je koos.

Geef jezelf de keuze
Te kiezen voor wat je niet koos
Ik geef je mijn liefde
En weet wat dat kan.

Mijn liefde deed wonderen
Voor mij en de rest
Ik gaf hen wat hen toekwam
En toen kwam ook de rest ...

Ik vergat mijn boosheid
En koos er te zijn
En ervaarde de ander
Als een onderdeel van “mijn”

Mijn pijn werd mijn “mijn”,
Mijn liefde kon zich vinden
En ik bleek het waard
Ook de ander in zijn waarde te laten.

De ander in zijn waarde laten
Want die deed wat hij deed
Hij koos misschien eerder
Maar was eender als jij.

Ik vergeef je je boosheid
Maar help me vooruit
Want ik ben de liefde
En nodig je uit.

Ik nodig je uit, te voelen hoe het is
Door te kiezen als je er toch bent
En te delen in vreugde
De vreugde er ook voor jou te mogen zijn

Durf me te vragen hoe of dit moet
Het moet namelijk niet, het kan ...
Je kan de keuze maken ...
Je boosheid te laten

Je boosheid die woekerde
En je nergens bracht, want je was er al
In al je pracht je wist het nog niet
Maar vergeef me dat ...

Wat jij als vijandig ervaarde
Was je eigen schepping, je schepping van boosheid
Hier in dit heelal, waar ook de liefde aanwezig was
Maar je vond hem nog niet.

Speel met mij, desnoods het spel
Het spel van het leven al koos je nog niet
Ik heb geen spelregels gemaakt
Maar als ze er zijn, zullen regels uit liefde zijn.

Regels uit liefde om wie je bent
Ik wil je welkom heten.
En als je nog ruimte voelt tussen jou en mij
Die nog onoverbrugbaar lijkt
Weet dat je mag kiezen je er goed bij te voelen

Neem het mij niet meer kwalijk
Dat jij het vergat of je wel of niet gekozen had
Maakt het wat uit als je weet
Dat als je nu kiest, je liefde schept.

Je bent dan de schepper van liefde
En dat was toch wat je zou willen
Als je ooit gekozen zou hebben voor deze wereld
Was dit het wat je eigenlijk wou?

Kom durf te kiezen, durf te kiezen
Ik heb nodig je uit
en ben niet afhankelijk
maar het kan me helpen in een wereld waar we nou eenmaal toch zijn.

Als je er nou toch bent en je zou kiezen
Kiezen mij welkom te heten in jouw wereld
Het zou mogelijk kunnen helpen
Voor jou en voor mij.

Ik koos alleen wat eerder
Bewust of onbewust
En ach wat maakt het uit tenslotte
Of het toen was of nu, het scheelt de boosheid

En boosheid is fnuikend
Voor jou en voor mij
Maar vooral voor het mensenkind
Het kwetsbare kind in jou en mij.

Ik koester het kind in jou en mij
En omarm het met liefde
Gedeelde liefde en wie weet
Help je mij ...

Ik vraag je in liefde
In liefde voor het kind
Mij te mogen helpen jou te doen kiezen
Te doen kiezen voor het kind in jou

Ik heet het kind welkom
Welkom in deze wereld
Een wereld die liefde kan zijn
Als je open wil zijn

Open je hart
Zo voorzichtig mogelijk
En koester de liefde
En voel wat dat kan ...

Voel wat het kan
Als je de liefde kan toelaten
Ik geef je de vrijheid te mogen zijn wie je kiest
Kies te zijn wie je verkiest.

Kies te zijn wie je verkiest
En weet dat het liefde is dat je geluk geeft
Geluk te mogen zijn wie je kiest
En kind met mij te mogen zijn.

Laten we als kinderen zijn
En kiezen te spelen
Het spel van de liefde te mogen spelen
Indien nodig maken we zelf de spelregels

De spelregels alleen om het spel gezellig te houden
En in liefde te mogen genieten van de keus die we maken
De keus om het spel van de liefde
In volle passie te mogen spelen.

Voel de passie, de passie voor ons spel
Het spel dat we kunnen kiezen te spelen
Als we er nu toch eenmaal zijn.
Ik verwelkom je op afstand

Ik verwelkom je vanaf de afstand die goed voelt voor jou
En weet dat je de kans krijgt om die met liefde te overbruggen
Tussen jou en mij zal alleen liefde nog zijn
De brug van liefde die geen afstand zal zijn

Kies met mij
Om onze brug van liefde
Te bewandelen en te vullen en te voelen
Hoe afstand geen brug meer zal zijn.

Geef mij voorzichtig
In liefde je hand
En weet dat ik er voor je ben
Er voor ... en met ... je ben

Vergeef jezelf dat je niet eerder koos
Het was geen keus, het was gewoon
Maar kiezen voor, kan zo verhelderend zijn
Om in liefde te mogen voelen

In liefde te mogen voelen
Dat jij en ik
In wezen dezelfde zijn
Ik reik je mijn hand

Ik reik je mijn hand en mijn hart en mijn liefde
Om het kind in jou te verwelkomen
Het kind in jou dat als volwassene leefde
Maar het nog aan liefde ontbrak

Wees liefde mijn lief
omhels me in gedachten
En vergeef me
Dat ik het hooguit eerder wist

Dat maakt niet meer uit
Op een mensenleven
Voel je vrij
Er in liefde te mogen zijn.

Mocht je me ontmoeten
Kijk mij slechts aan
En dank je zelf
Voor wat je gegeven hebt

Gegeven aan de wereld
Die jouw wereld blijkt
Waarin ik leef
En je liefde herken

Ik herkende je liefde
Nog voor je koos
Kijk me teder aan als je me ziet
En gun me je blik en je glimlach

Gun me je blik en je glimlach
Die vertedert en vertelt
Dat je me ontmoet heb
en je jezelf hervond.

Voel de liefde en durf het aan
Kijk me in mijn ogen
En voel de traan
De traan die er was van voor ik begon

De traan die er was,
Voor ik begon
Voor ik het aandurfde
Je liefde te zijn

Geef me je hand, kijk me aan en glimlach
Voel hoe onze harten verwarmen
Voel je verbondenheid die geen afstand meer behoeft
Wees met mij de liefde en kies alsjeblieft

Wees met mij de liefde en kies alsjeblieft
Voor al die mensenkinderen
Die ons zo nodig hebben
Te kiezen te zijn wie ze willen zijn

Kies te zijn wie je zou willen zijn
De liefde misschien
En mocht je nog moeite hebben met kiezen
Weet dat de liefde een optie kan zijn…


Ik verwelkom je vanaf de afstand die voor jou goed voelt
En weet dat je de kans krijgt om die met liefde te overbruggen
Tussen jou en mij zal alleen liefde nog zijn
De brug van liefde die geen afstand zal zijn

Weet dat de liefde een optie kan zijn…

Yvonne Mooijman


Terug naar weblog persoonlijke ontwikkeling

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Beste Yvonne,

Ik herken veel in het gedicht.
Voel op het moment heel veel "moeten"

De laatste tijd zet ik zelf veel op papier.
Dit heb ik 12 maart geschreven:

Vrij in ont.....moeten

Ontmoeten
Mij ontdoen van moeten

Ont...moeten
Het niet moeten

Ont....moeten
Vrij zijn in gaan

Ont...moeten
Omdat ik het wil

Ont...moeten
Nee, het hoeft niet

Ont...moeten
Omdat het mag

Ont...moeten
Hoe moet dat dan?

Ont...moeten
Is best moeilijk

Ont...moeten
Moet vaak zo veel

Ont...moeten
wil meer vrijheid

Ont...moeten
Vrij van eigen oordeel

Niks moeten
alles mag

Zelf kiezen
zonder angst

Zelf kiezen
Zonder oordeel

Zelf kiezen
Zoveel keus

Zelf kiezen
O...zo leuk

Zelf kiezen
Mag dat echt?

Zelf kiezen
Is soms een gevecht!

Groet Trudie

Yvonne Mooijman zei

Beste Trudie,

Als we "moeten" zeggen, hebben we vaak ingevuld voor onszelf dat we als het ware geen keus hadden.
Want als iets moest, dan moest het, zo was ons dat geleerd en dat habben we voor waar aangenomen.
Door ons weer te realiseren dat we altijd een keus hebben, de keus om iets wel te doen, en ook de keus om te kiezen iets niet te doen,krijgen we weer ruimte. Ruimte om te kiezen, en dus niet vast te zitten in een oud patroon, waarin we alleen maar willen voldoen aan verwachtingen van anderen.
Je hebt het prachtig verwoord Trudie, met name dat ont-doen van het moeten, dat ont-moeten, dank je wel daarvoor.

Yvonne