zondag 3 juni 2012

Open mind en open communicatie

Ik open op een oude computer een (dacht ik) leeg document en kom onverwacht de volgend tekst tegen die ik eind 2010 geschreven heb:

Ik wens ieder een open mind en open communicatie.
Ik wens je,
alles wat je denkt nodig te hebben,
om trouw te zijn aan jezelf,
open te blijven staan voor oprechtheid
onbevangenheid toe te staan
vertrouwen te hebben in positiviteit
open te staan voor wat het leven je biedt
Ik wens je onbevangen oprechte liefdevolle relaties
dat je je gehoord en gezien voelt
je je geliefd voelt
je het leven omhelst
je voldoende in jezelf gelooft
en in de ander geloof hebt
je van jezelf houdt
en je liefdevolle omgeving weet te waarderen
dat het leven door je heen stroomt
en jij weer liefdevol door het leven stroomt
dat het komend jaar je mag geven wat je den diepste verlangt.
Sta open, heb lief en laat het leven toe
heb vertrouwen...

Op een later tijdstip heb ik er kennelijk over zitten filosoferen:
Een open mind en open communicatie, wat versta ik daar onder?
Een open mind betekent dat we onze mind, onze geest / gedachtegang open kunnen houden voor al die mogelijkheden die we zonder die open mind niet voor mogelijk zouden hebben gehouden.
We communiceren namelijk vaak vanuit onze beperkte geest, ons beperkt beeld wat we zelf hebben ingevuld en wat soms volstrekt niet in juiste relatie staat tot wat er werkelijk aan de hand is.
Open communicatie kan daarin volop helpen, maar juist vanuit onze angst die vanuit onze mind ontstaat, wordt die communicatie vaak niet open gevoerd.
Hoe lossen we dit op?

Allereerst is het van groot belang, dat we ons zelf realiseren dat onze grootste angst vaak onze eigen angst is, de angst om niet het juiste antwoord te hebben.
Stel dat ik niet voor mezelf overtuigd ben dat ik niet werkelijk voor de oplossing kan zorgen in iedere situatie, dan zal ik ongemerkt allerlei situaties uit de weg gaan, zelfs situaties die daar niets mee van doen hebben, maar die ik gemakshalve onder dezelfde categorie rangschik.
Vermijdingsgedrag is dat, en vaak wordt ook vermeden die situaties bespreekbaar te maken, daarvoor is onze angst te groot.

..... tot zover mijn oude tekst ...............

 
Hij doet me denken aan een situatie die zich niet zo lang geleden voordeed.
Ik hou er van op "dingen op tafel te krijgen", "onder tafel" is in mijn ervaring gewoon heel erg onpraktisch.

Soms merk ik dat sommige mensen (mannen willen daar nog wel eens liefdevol een handje van hebben) wat moeilijker open communiceren, althans ik zie ze wel eens worstelen ...
(toch mijn boek nog maar eens afmaken over man-vrouw communicatie?)

Ik zie ze dan worstelen om te beginnen, ... waar te beginnen .... en ik vraag me dan altijd af wat hen beweegt om heel lang het begin niet te kunnen vinden.
Vrouwen doen dat over het algemeen voor zover ik zie voor zichzelf wat gemakkelijk .. die zoeken niet naar een beginnetje, die beginnen meestal gewoon ergens in het midden ...

Doet me denken aan een besluit wat ik ooit nam .. wilde dat ook zorgvuldig doen ... en zat alsmaar te wachten op het juiste moment .... en voor sommige dingen (vooral als je het moeilijk vindt) besluit je vaak dat dat juiste moment vast nog in de toekomst ligt .. en stel je uit ... uit angst ...
Kortom ... ik heb soms met mannen te doen (in de positieve zin van het woord), vanuit opvoeding hebben ze anders leren communiceren, hebben ze andere overtuigingen opgedaan, leerden ze vooral in oplossingen te denken en actie te ondernemen. .... vooral het verstand te laten prevaleren ipv de hartcommunicatie.
Ik zie ze soms worstelen in communicatie ... en dat terwijl communicatie zo enorm opruimt ...!
Zoveel inzichten verschaft ... tot elkaar brengt .. zelfs en soms juist in de moeilijker momenten.

Soms zie ik mannen oplossingen gevonden hebben, waarna ze een besluit nemen.
Verstandelijke oplossingen vaak.
In mijn coachingspraktijk heb ik dan vaak gelukkig de gelegenheid  om in die drie uren coaching de zaak eens even helemaal open op tafel te gooien, wat tot mooie inzichten kan leiden.
Ik ben er wel van overtuigd geraakt dat mannen even zo goed als vrouwen open en helder kunnen communiceren, mits het vertrouwen er is.
Frappant om vaak te merken dat soms gedrag van jaren waarin open communiceren vaak niet of nauwelijks plaatsvond, ineens een omslag blijkt te geven als ervaren wordt dat al dat vermijden om te communiceren bij nader inzien zo heel veel meer energie bleek te kosten dan gewoon de zaak open te gooien en samen te sparren ...
Ik heb ooit wel eens gezegd dat een werkelijk goed gesprek een van de meest intieme momenten zijn in een mensenleven, naast de vele andere intieme momenten.
Intimiteit is mij gebleken is waar eigenlijk iedereen eigenlijk altijd naar verlangt.
Zonder intimiteit ga je dood, op volwassen leeftijd emotioneel dood.
Zoals een pasgeboren baby letterlijk dood gaat als het niet meteen na de geboorte regelmatig aangeraakt wordt.

Aanraken, tederheid, aandacht ... ze behoren tot de meest werkelijke en noodzakelijke levensbehoefte van de mens.
Op volwassen leeftijd valt daar ook de intimiteit van het delen van gevoelens onder.
Ik kan er van genieten als ik in staat ben open en persoonlijk te kunnen communiceren.
Het is zo waardevol .. het doet de band herkennen die we diep van binnen met elkaar hebben, bewust worden dat die diepe band er gewoon is, maar al te vaak komen mensen er niet toe zich "open en bloot te geven" en dat is in wezen jammer.

Onze kwetsbaarheid mogen tonen, ons gehoord en gezien kunnen voelen kan alleen maar als we in staat zijn onze kwetsbaarheid te tonen, en dat is kracht!
Geraakt worden tot in je ziel ... en daar gaat het toch juist om in het leven ...
Ik wens je dat je kan ervaren dat "je kwetsbaar opstellen in open communicatie" je meer energie oplevert dan je vanuit angst af te sluiten, dat de stroom van levensenergie en vreugde meer toegang krijgen als men zich openstelt en communiceert en ervaringen en gevoel deelt.

En .... een tip voor mannen .... begin gewoon ergens in het midden ... het hoeft allemaal niet gestructureerd en verstandig opgebouwd ... open je hart, laat gebeuren ... en ervaar ...
Ik kan je geen garantie geven dat ieder gesprek met ieder vlekkeloos zal verlopen. maar op onbewust niveau zal het je de opening geven te ervaren dat bij de juiste mensen een open communicatie goud waard is.

En .. soms kan het verhelderen met wie je niet tot open communicatie komt, en ook dat is verhelderend!

Kortom ... ik wens je echte vrienden toe ... en open en heldere communicatie ...

Liefs
Yvonne

Geen opmerkingen: