vrijdag 22 juni 2012

Follow your heart! Neem weer de vrijheid je natuur te volgen!


Follow your heart …..neem de vrijheid je natuur te volgen ….

Soms denken we in “onmogelijkheden”, als zouden we bepaalde dingen niet kunnen doen, denken er geen tijd voor hebben, denken ze niet te kunnen verenigen met andere belangen, denken niet tegen omstandigheden op te kunnen die zijn, kortom, soms beperken we onszelf hevig …

Vaak zijn we gewend te denken in keuzes die we moeten maken, òf het één, òf het ander.
Heel vaak zijn we vergeten dat het leven niet òf-òf is, maar gewoon èn-en kan zijn en soms is vertrouwen en overgave de oplossing en dient je oplossing zich gewoon tzt aan in een vorm die je volstrekt zelf nooit verzonnen zou kunnen hebben (bedacht zou kunnen hebben!).

De natuur is in staat wegen vrij te maken die we zelf als afgesloten of onmogelijk beoordeeld hebben.

Leer weer te geloven in meerdere mogelijkheden, in meerdere oplossingen en dat het leven vaak zelf de oplossing biedt. We dienen dan wel ons hart te volgen en op het juiste moment de juiste actie te ondernemen ... op ons gevoel ... dan wel te verstaan, voelen vanuit onze hart-energie!

Ik zeg mijn cliënten wel eens, er zijn altijd minsten drie oplossingen, het ene ... , het andere ... en de oplossing die je nog niet gezien hebt.

Het grappige is dat als we met onze mind naar oplossingen zoeken, we vaak op één beperkte uitkomst uitkomen, we hebben geleerd in of-of te denken! Alsof de wereld beperkt is. Maar zit de wereld zo in elkaar?

Soms zien we helemaal niet hoe we iets ooit zullen oplossen, lijken dingen Godsonmogelijk en ja sommige dingen moet je gewoon niet willen sturen, sommige oplossingen dienen zich gewoon aan.

Meestal eigenlijk … wel eens opgevallen?

Complexe problemen in onze ogen, waarvoor we zo een, twee drie geen oplossing zien, blijken na enige tijd zich vanzelf opgelost te hebben, vooral als we het aan de vrije natuur over gelaten hebben.

Zo heb ik ooit jaren geleden een zus van mijn overleden vriend een ring terug willen geven. Ik zag echt niet hoe ik dat voor elkaar zou krijgen. Wist niet hoe ze nu heette omdat ze mogelijk getrouwd zou zijn, wist niet waar ze woonde. Kortom ik wist de oplossing niet en toch wist ik diep van binnen dat ik haar de ring terug wilde geven na dertig jaar!  En ineens diende zich de oplossing aan in een vorm waarin ik als ik het zelf had willen regelen, een Godsvermogen had moeten uitgeven om de toevalligheid die zich voordeed zelf te creëren.

Ik ging na zovele jaren spontaan naar zijn graf en besloot in dat zelfde plaatsje waar hij vroeger woonde, nog even een hapje te gaan eten, alvorens de reis naar huis aan te vangen. Het was tegen half zes, dus nog te vroeg om een volle zaak te treffen. De zaak was nog leeg zelfs, maar ik was ruim 1½ uur van huis en besloot de stilte van dat restaurantje te prevaleren boven doorrijden.

Na goed een half uur ging de deur open een kwam een gezelschap van 6 vrouwen binnen die duidelijk een gezellig dagje uit waren geweest, naar de sauna in de buurt bleek.

De sfeer was plezierig en ik werd door hen spontaan in hun gesprek betrokken. We kenden elkaar helemaal niet en ze bleken zes nichten van elkaar die hun jaarlijkse nichtendag vierden.
Ze kwamen ieder uit hun eigen streek en zagen elkaar zo 1 keer per jaar, iedere keer ergens anders.
Toevallig deze keer in de plaats waar ik nu zat te eten.

Ik wist op dat moment hun verhaal nog niet en zij het mijne niet. Het was een aangenaam gezelschap wat plezier had, duidelijk een dagje uit was en mij in hun plezier betrok, wat me goed deed ik ben gevoelig voor aangenaam gezelschap!

Ik nam aan dat het mogelijk zou zijn dat zij allen in die plaats woonden, en vroeg hen spontaan of ik een vraag mocht stellen en ja natuurlijk mocht ik dat.

Ik zei dat ik heel vroeger in deze plaats geweest was en nog graag met iemand in contact zou komen die er vroeger gewoond had. Ik noemde haar meisjes naam. Een van de vrouwen zei, is haar broer vroeger overleden dat je weet? Uiteraard wist ik dat haar broer was overleden, het was mijn overleden vriend! Ik vertelde hen dat. Tot mijn verbijstering bleek dat de zes vrouwen zes volle nichten bleken van zowel mijn overleden vriend als uiteraard van zijn zus!

Binnen een dag bleek ik contact te hebben met de zus van mijn overleden vriend waarnaar ik op zoek was en twee weken later bezocht ze mij en heb ik haar de ring kunnen geven die ik van het kettinkje had laten maken wat ik hem ooit geschonken had en wat zij mij na het overlijden van Kees gegeven had. Inmiddels wilde ik haar als zus graag die ring schenken.

Werkelijk oplossingen dienen zich aan …... soms hebben we gewoon simpelweg vertrouwen nodig, vertrouwen in een natuur die absoluut zijn weg vind op het moment dat het het moment is …..

Wat bedoel in nu met “follow yourself - follow your hart?”

Ik bedoel te zeggen … ga je niet beperken met “mind-oplossingen”, vaak ontneemt het je de weg de natuur zijn weg te laten gaan.

Neem de vrijheid je hart te volgen en je blijkt op een volkomen natuurlijke manier op de goede weg uit te komen ….

Vorige week overkwam het me nog dat ik spontaan een zaak binnen liep waarvan ik me op het moment dat ik het deed me nog afvroeg waarom ik daar naar binnen liep. Ik schreef er al eerder over dat als ik ergens onverwacht rij en ik die omgeving niet ken, ik altijd speciaal goed om me heen kijk, want het blijkt vaak niet voor niets en dit was weer zo'n moment!

Ik vond er spontaan drie dingen die ik nodig had en ik bleek een jaar geleden al een plaatje gemaakt te hebben hoe de oplossing er uit zou zien … en ja ineens stond de oplossing voor mijn ogen te prijken!!!

Heb vertrouwen, en volg je hart en vooral juist op die momenten waarop je jezelf afvraagt waarom je nu ineens ergens toe besluit en je je afvraagt waarom je nou ineens dit onverwachte besluit neemt.

Een (lijkt het vaak) onlogisch besluit, een volkomen onverwacht besluit, een beslissing die je in een split second doet en waarvan je diep van binnen weet dat die oke is!
Durf op jezelf en op je natuur te vertrouwen!

Vertraag de energie niet door daarover dan plots weer te gaan na-denken, want dan doe je de natuurlijke dingen niet meer en loop je vaak de werkelijke oplossing mis.

Neem de vrijheid jezelf te zijn … neem de vrijheid je hart te volgen .. neem de vrijheid die dingen te doen die volkomen onverwacht voor jezelf zijn, soms volkomen onbegrijpelijk of volkomen tegen je verstand in....

En …. niets mis mee om er naderhand nog eens met je volle verstand op terug te kijken dat je het met dat volle verstand nooit voor elkaar had kunnen krijgen …

Follow your heart! Neem weer de vrijheid je natuur te volgen!


© Yvonne Mooijman

Geen opmerkingen: