vrijdag 11 juli 2008

Gelukkig willen zijn

Ik sprak kortgeleden iemand die "op zoek was om uit de apathie te komen".
Zoals hij zei: "ik zoek iets wat me in beweging brengt", iets wat me uit mijn apathie haalt.
Hij had in gesprekken "onmogelijk gereageerd" zei hij, om maar het gevoel te hebben dat hij "leefde".
Signalen uitzenden in de hoop dat iemand reageert, onmogelijke dingen zeggen om maar in ieder geval de aandacht te krijgen. En dan maar hopen dat het hem een beter gevoel zou geven.

Ik had compassie met hem. Ik vroeg door, en uiteindelijk bleek hij geen "zin" in zijn leven te hebben. Zijn energieniveau was zo laag dat hij voortdurend moe was en futloos.
Zijn dag en nacht ritme was aardig omgedraaid.

Ik herkende er zo veel in, omdat ik het zeer vaak hoor zowel binnen als buiten mijn praktijk.
Zingevingsvraagstukken, futloos zijn, geen energie meer overhebben.
We hebben een tijd lang zitten chatten, ik heb wat doorgevraagd, hij was duidelijk op zoek om er uit te komen.
Wat ik vaak zie, is dat in die situaties extremen opgezocht gaan worden, gevaarlijke situaties opgezocht worden in de uiteindelijke hoop toch bij dat eigen gevoel te komen, of dat pestgedrag naar anderen ontstaat.
Het lijkt een steeds vaker voorkomend fenomeen.
Mocht je dit lezen en dit herkennen bij jezelf, bedenk dat het persoonlijk ontwikkelingsproces een heel belangrijke oplossing kan zijn.
Zicht krijgen op het eigen gevoel, het leren omgaan met de eigen emoties.
Het weer kunnen handelen van de eigen situatie.
Herken bij jezelf en bij anderen als dit gedrag voorkomt, en heb compassie.
Dat wil niet zeggen dat je pestgedrag over je heen moet laten storten, maar vraag eens door, geef eens aandacht, niet verder dan in je vermogen ligt.
Ik wens je succes!

Yvonne Mooijman


Terug naar weblog persoonlijke ontwikkeling

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Wat ik me nou af zit te vragen is help het boek de 7 spirituele wetten om imuum van het pestgedrag af te komen?Ik zelf heb het boek gekocht omdat ik ook niet assertief ben en imuum wil worden tegen pestgedrag .Ook let ik op mezelf dat ik pestgedrag niet onbewust uitdaag zoal ze louis van gaal altijd op de kast jagen.Pestgedrag komt vaak voor ook op mijn werk.Ik heb zelfs assertiviteitscursus gevolgd.

Yvonne Mooijman zei

Goede morgen anoniem,

Het boek zal je zeker veel kennis aanreiken die je van pas zal komen in dit geheel.
Daarnaast is het van belang dat je inzicht krijgt in hoe je zelf sturing kan geven aan je eigen gedrag, zoals je zelf al zegt, je niet onbewust uitdaagt. Vaak is het geen uitdagen, maar een resonantie hebben, waar de "pester" op reageert.
Ook hier weer ligt de oplossing in het aangaan van je eigen persoonlijk ontwikkelingsproces, waardoor je eigen resonantie gaat wijzigen, dus ook hier weer ligt gelukkig de oplossing in jezelf.
Mocht het een probleem zijn dat zich op je werk voordoet, dan wordt de coaching vaak door de werkgever betaald in het kader van POP, Persoonlijk Ontwikkelings Plan.
Zeker de moeite waard om dit eens ter sprake te brengen op je werk, want zowel jijzelf als je werkgever zijn gebaat bij het oplossen van deze situatie.
Naast assertiviteit is kennis over het onderbewuste erg van belang, zoals ik dat specifiek uitwerk in mijn coaching en trainingen.
Neem gerust contact met me op via ymg@xs4all.nl indien je hier meer over wilt weten.
Het feit dat je zo actief bezig en op zoek lijkt te zijn, is al een geweldige stap in de richting. Ik wens je heel veel succes en waar mogelijk wil ik je graag van dienst zijn.
Hartelijke groet,

Yvonne