zondag 11 mei 2008

Etiketten

..
Uit: Geweldloze communicatie – ontwapenend en doeltreffend Marshall B Rosenberg. Blz 12

Het verraste mij niet dat het onderzoek van professor Harvey van de Universiteit van Colorado aantoonde dat er een duidelijk verband is tussen het regelmatig gebruik van woorden die mensen classificeren of beoordelen en geweld. Etiketten, of zij nu iets zogenaamd positiefs of iets negatiefs uitdrukken, zijn een oordeel.

Etiketten zijn herkenbaar aan statisch taalgebruik. Jij “bent” aardig, dom, byzonder of wat dan ook. Ik heb nog nooit iets geleerd van de vele etiketten die ik in de loop van mijn leven opgeplakt heb gekregen. Wat mij wel heel duidelijk is geworden, is dat een etiket bijdraagt aan gevoelens van angst, schuld of schaamte.

Onze gedachten, gevoelens en behoeften uiten zich ook in onze daden. Wij dragen daarvoor zelf verantwoordelijkheid. Het schaadt ons en anderen als wij die verantwoordelijkheid afschuiven.



Yvonne Mooijman


Terug naar weblog persoonlijke ontwikkeling

Geen opmerkingen: