vrijdag 15 juli 2011

Kan je voor geluk kiezen?

Kiezen voor geluk.

Kan je kiezen voor geluk?

Kan je kiezen voor iets anders?
Als je kan kiezen voor iets anders, waarom zou je dan niet kunnen kiezen voor geluk?
Ja, hoor ik je zeggen, maar ik zit niet lekker in mijn vel, ik ben daar nog niet aan toe vanwege mijn omstandigheden, ik heb het nog te moeilijk met mijn verleden, er is me iets aangedaan waar ik het moeilijk mee heb.

Allemaal plausibele redenen om je niet jofel te voelen, maar hoe lang ga je dat laten voortduren?
Laten voortduren, alsof ik daar zelf zeggenschap over heb?

Zullen we een weddenschap doen?

Je bent er nog niet aan toe, om gelukkig te mogen zijn, vond je?
Geef me 1 plausibele reden waarom.

Stel nou eens, dat de natuur zo in elkaar zit dat als je gelooft wat je zegt, dat dat dan waarheid wordt.
Alles wat je gelooft maakt zich namelijk waar!
Geloof je dat je het kan, dan blijk je iets te kunnen (je stopt er de benodigde energie in) en als je gelooft dat je iets niet kan dan maakt het zich eveneens waar (je zou wel gek wezen er je energie in te stoppen als je er niet in gelooft, dus gebeurt er weinig). Jouw visie, jouw aanname, maakt zich waar, dat is een natuur-wetmatigheid.

Want neem van mij aan, als je gelooft en voorlopig blijft geloven dat je er nog niet aan toe bent, dan durf ik te wedden dat je er ook absoluut niet de benodigde energie in gaat steken.

Durf je het aan om de proef op de som te nemen?

Wat zou er kunnen gebeuren als je er voor zou gaan kiezen om te gaan geloven dat je er wel aan toe bent, om gelukkig te zijn?
Stel dat je zou kunnen geloven dat je zelfs zeggenschap hebt over jezelf “gelukkig kunnen voelen”.

Wanneer voel je je gelukkig?
Als je tevreden bent met de huidige situatie, als die situatie voldoet aan je verwachtingen, toch?

En je bent niet tevreden nu, met je huidige situatie, anders was je wel gelukkig toch?

Stel nu eens dat je van mij niet blij zou hoeven zijn met je huidige situatie, dat mag, je mag van mij gerust helemaal niet blij zijn met je huidige omstandigheden, dat is heel terecht vaak.

Stel nu eens, dat je ontevreden bent met je huidige situatie, dat is goed mogelijk toch?

Heb je je wel eens afgevraagd of je boos bent op of om je omstandigheden?

Ga eens naar je gevoel toe en luister eens naar wat je tegen jezelf zegt.
“Het had niet mogen gebeuren”, “het is niet eerlijk”, “ik voel me verlaten of alleen”, “ik mis mijn geliefde”, je kunt hier alles invullen wat voor jou speelt.

Stel nou dat … jouw verzet tegen de werkelijkheid, je boosheid op de werkelijkheid, je ontevredenheid op de werkelijkheid, jouw geluk in de weg staat?

Heb je enig idee hoeveel energie jouw verzet tegen de werkelijkheid aan jou ontneemt, energie die je zou kunnen omzetten in geluk?
Ik zeg niet dat je blij hoeft te zijn met je omstandigheden, je mag alles anders wensen, maar stop alsjeblieft met iets wat lijkt op boos worden op onweer, het brengt je alleen verder van huis.

Het leven lijkt soms één grote donderwolk als het flink tegen zit, maar zoals alles in de natuur, is alles tijdelijk, tenzij we er zelf een permanent probleem van gaan maken.
Ik ga jouw probleem geenszins ontkennen of bagatelliseren, ik gun je alleen na die enorme onweersbui dat de zon liefst zo spoedig mogelijk weer door mag breken en daar heb je zelf meer de hand in dan je voor mogelijk hield.

Durf je de uitdaging aan, hoe moeilijk je ook zit, om te beseffen dat de realiteit de realiteit is, hoe onbeholpen die ook voor je was en is.

Het liefst zou je de dingen terug willen draaien, het liefst willen we het geluk in dezelfde verpakking dan die we eerder hebben gehad. Maar die verpakking staat niet meer tot je beschikking helaas.

De realiteit van nu is de realiteit van nu en besef dat hopen op een beter verleden je nooit een beter verleden oplevert maar wel je huidig geluk danig in de weg kan staan.

Stel dat je nu zou kunnen kiezen voor een onsje meer geluk (twee onsjes of meer mag ook!), dan is de eerste stap die we te zetten hebben allereerst beseffen dat we het leven niet terug kunnen draaien en dat wat we eerder aan geluk hebben mogen ervaren mogelijk ons niet meer wordt gegeven in dezelfde verpakking.

Maar kijk eens om je heen, en vraag je af of dat wat je ooit had, of je genegen zou zijn dat geluk in andersoortige verpakking toe te laten. Zou je dat willen, datzelfde geluk, maar dan in ander cadeaupapier?

Kijk om je heen en voel, voel hoe geluk in allerlei gedaantes om je heen zou kunnen zijn, zonder dat je het zag.
Durf je om je heen te kijken met de verwonderde blik van een kind, de openhartigheid van een creatief en sprankelend spelend kind.

Maak eens in gedachten de sprong naar jezelf toen je nog gelukkig was en voel de energie.

Ga met deze energie in gedachte eens met die geluk gevende open blik van een kind om je heen kijken en weer werkelijk zo openstaand als een vrolijk opgewekt kind, in welke verpakking het geluk er nu weer voor je is. Durf die speelsheid van het kind in je weer toe te laten, je zult versteld staan.

Ik hoorde ooit eens iemand letterlijk zijn pas nieuw ontdekte geliefde omschrijven als: “een cadeautje, zo lief .... helemaal voor mij alleen en ik mocht het nota bene zelf uitpakken!” Mijn glimlach was groot!

Durf te geloven dat op welk moment je ook bent in je leven, dat “ik ben aan nieuw geluk toe”, je meer zal brengen dan een houding en geloof van “ik ben daar nog niet aan toe.”

Laat het woordje “nog” een weg, lach het geluk toe, glimlach en zeg:”Ik ben weer aan nieuw geluk toe.”

Wedden dat je wint?

Ik wens je alle geluk van de wereld toe, jij bent degene die zichzelf open moeten stellen wil het je ten deel vallen.

Liefs,

© Yvonne Mooijman

Meer lezen in weblog persoonlijke ontwikkeling

Geen opmerkingen: