maandag 18 juli 2011

De lastige etiketten er van af halen ....

De-etiketteren.

Een tijdje geleden had ik een interessante oefening met een andere netwerker.
We zaten in een groep en in tweetallen moesten we elkaar vertellen wat we deden in ons beroep en na 5 minuten moest de toehoorder vertellen wat hij begrepen had.

Wonderlijk wat daar uitkwam!
Hij vertelde me exact wat ik deed maar gaf er een ongebruikelijke naam aan, die echter precies de lading wist te dekken.

Zoals hij verwoordde ….. In de maatschappij worden mensen doodgegooid met etiketten, die hen verder van huis helpen dan ze al zijn.
Neem etiketten als depressief, autistisch, asperger, hoog sensitief gevoelig (HSP), psychiatrisch patiënt, allemaal van de etiketten die vaak mensen in een hokje duwen waar ze niet gauw meer uit komen. Vaak wordt het als een eindstation beschouwd en tevens als de bron van alle klachten.

Zoals hij uit mijn gesprek had opgemaakt, ging ik met deze etiketten aan de gang, waarbij ik het etiket als gevold zag en beslist niet als oorzaak van problemen.
Door deze houding had ik een volstrekt andere benadering en daardoor ook een volledig andere uitkomt met mijn cliënten.

Ik werk graag met mensen met de klachten die onder die etiketten vallen, omdat ik ga onderzoeken wat hen tot dit gedrag leidde (of deed lijden) en ga naar de oorzaak toe.
Door oorzakelijk te werken, kunnen de klachten verdwijnen en verdwijnt ook het etiket.

Zoals hij dus zei: “Ik de-etiketteer ” mensen, ik haal de lastige etiketten er af en laat hen weer tot leven ipv overleven komen.

Verhelderend hoe mensen soms weten te verwoorden wat we doen!

Met dank aan Hans,

© Yvonne Mooijman

Meer lezen in weblog persoonlijke ontwikkeling

Geen opmerkingen: