woensdag 3 januari 2018

Hoe begrepen voelen we ons ?


Een post van mij uit 2008, voor velen herkenbaar en nog even actueel ...

....

Soms zit ik met pijn in mijn hart te aanschouwen. Soms hoor ik iemand iets opmerken, in de hoop dat de boodschap werkelijk bij de ander binnen komt....

Vaak is de onderliggende vraag  ... kom eens bij me ... BEN er voor me.... waarmee bedoeld wordt .... hoor mijn pijn van NU even ... je hoeft hem niet voor me op te lossen, dat doe ik zelf wel, maar neem alsjeblieft de moeite je "in" te leven, laat me even voelen dat ik niet alleen gelaten wordt.
daarna volgt de rest vanzelf zijn weg weer, mits die boodschap ook ontvangen kan worden ...!

In hoeverre ZIJN we er voor een ander als we de onderliggende pijn bij die ander niet eens herkennen?


.... bijvoorbeeld, mijn vriendin zonder kinderen die 365 dagen per jaar alleen woont, die zegt in de zomer opmerkt: "... ik voel me wel erg alleen hoor met deze stilte, iedereen is druk bezig of weg of op vakantie, het is wel ERG rustig nu, ik voel me wel erg op mezelf teruggeworpen".

Horen en  begrijpen we dan werkelijk de onderliggende boodschap?

Horen we de echte boodschap en zijn we bereid daarop antwoord te geven.

Al is het alleen maar .... de bevestiging dat de boodschap verstaan is, zoals "dat valt je niet mee in je eentje iedere dag weer he? "

Tonen we onze bereidheid er daadwerkelijk te zijn voor de ander door eens een afspraak te maken .... desnoods voor over twee weken, zodat er weer "zicht" is op "medemensen".

We zijn er soms .... bijna .... en soms maken we de pijn groter als we de echte wens aan contact niet hebben gehoord.

...


.... degene die een druk gezin of een gezellige partner heeft zou kunnen verzuchten: " ja, heerlijk he die rust".

De ander die toch al moeite heeft met al die drukte in zijn hoofd zou kunnen verzuchten : " ja, zo kom je weer eens helemaal tot je zelf, heerlijk die rust voor je."

Ja, we zijn er soms .... bijna ..... als we een antwoord geven .....
Dat kleine stukje nog .... en dan zijn WE er helemaal .

Lees ook: Misverstanden in communicatie en communiseren


Yvonne Mooijman


Terug naar weblog persoonlijke ontwikkeling

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoi Yvonne,

Ik lees je stukje en kan me er helemaal in vinden. Zowel m'n gebrek naar de ander toe als wanneer ik deze aandacht voor mezelf zou willen hebben. Vooral dit laatste houd me op het moment enorm bezig. Hoe kan ik er voor mezelf ZIJN. Hoe kan ik mijn eigen onderliggende pijn herkennen en hoe kan ik me in mezelf inleven, er voor mezelf zijn. Mezelf begrijpen. Door jou stukje vind ik herkenning, dank je wel hiervoor!

hilde zei

ja hoe goed kunnen we de ander werkelijk voelen, begrijpen... welke betekenis geeft hij aan de woorden die hij spreekt.

idd een heel belangrijke vraag.
hoe begrepen voelen we ons ?

de context helpt me vaak zoals je ook aangeeft in het voorbeeld.
tenminste dat hoop ik althans