maandag 8 maart 2010

Misverstanden in communicatie

Misverstanden in communicatie:

Communicatie daar worden diverse dingen onder verstaan:

1. informatieoverdracht (inhoud overbrengen van de ene persoon naar de andere)
2. de communicatie-kanalen waarlangs men communiceert
3. marketingtechnisch, een product aan de man brengen

Omdat aan woorden soms meerder betekenissen toegekend worden is het van belang zo specifiek mogelijk te benoemen wàt je precies bedoelt te zeggen.

Ik wil het hier hebben over 1. informatie overdracht.

Binnen informatie overdracht hebben we met meerdere facetten te maken

We hebben te maken met oa.:

1. een zender
2. een ontvanger
3. intenties van de zender
4. intenties van de ontvanger
5. het verleden van de zender
6. het verleden van de ontvanger
7. gevoelens en emoties van de zender
8. gevoelens en emoties van de ontvanger
9. de invulling die de zender geeft aan woorden
10. de invulling die een ontvanger geeft aan woorden
11. het openstaan voor informatie door de zender
12. het openstaan voor informatie door de ontvanger

Het is van belang te herkennen dat we tijdens een gesprek te maken hebben met wisselende rollen van zowel zender als ontvanger.

Als we bedenken dat we per tijdseenheden slechts een fractie van de impulsen die we krijgen kunnen verwerken met onze hersenen. Bij 7 eenheden per 20.000 informatie die we tegelijk kunnen verwerken zul je begrijpen dat we nimmer hetzelfde zullen waarnemen als onze buurman. Die 7 eenheden die we binnen krijgen worden dan ook nog eens binnen gelaten via ons eigen filtersysteem dat gebaseerd is op onze specifieke persoonlijke ervaring.

Ons filter systeem is als het ware onze roze of blauwe bril waardoor we waarnemen.
Als we dit alleen al weten, zou het ons een stuk milder kunnen stemmen als we in meningsverschil komen met onze medemensen. Het is namelijk al een geweldig goed dat we elkaar überhaupt zo nu en dan al begrijpen. Dus prijs je gelukkig en wees vooral MILD.

Om zo snel mogelijk praktisch te kunnen worden, wil ik beginnen met wat suggesties om eens op de inhoud van communicatie te letten. Wees gerust, je herkent altijd makkelijker bij een ander, dus je zult eerst waarnemen in communicatie van een ander wat voor een effecten zich voordoen. Neem gerust aan dat we allemaal hetzelfde doen en dat we stapje voor stapje ons kunnen bewust worden wat er gebeurt in communicatie. Mettertijd en door oefening en bewust worden kunnen we onze eigen communicatie gaan verhelderen.

Richt je vooral op jezelf als zender. Daar kan je je met een gerust hard op storten, daar heb je zelf het meeste toegang toe.
Maak je nog niet ongerust als de ander nog niet hoort wat je bedoelt, dat is van later orde.

Richt je vooral op luisteren, eerst vooral luisteren naar jezelf, je innerlijke stem, (het bandje in je hoofd wat vaak afspeelt en wat je van alles over jezelf vertelt). Je innerlijke stem bepaalt namelijk erg veel, veelal onbewust nog.
Geeft niet, het zal gaandeweg duidelijker worden wat je er mee kan.

Wees je als eerste bewust dat, doordat we een fractie van de werkelijkheid slechts waarnemen, en dat die niet hetzelfde zal zijn als de aanname van de werkelijkheid van de ander.
We zien en ervaren allemaal onze eigen werkelijkheid. We brengen onszelf dan ook het meest in verlegenheid las we aannemen dat we gelijk hebben. We nemen waar en die waarneming is onze aanname van wat er werkelijk gebeurt.

Wanneer krijgen we onszelf het meeste op de kast?

Als een ander ons gaat vertellen wat waar is, als iemand je gaat vertellen dat je het verkeerd ziet.
Dat gegeven op zich is al lastig, als die ander daarvan overtuigd is, want dat communiceert ontzettend moeizaam.
Nog lastiger gaat het worden als we zoals zo velen hebben geleerd dat alles wat geschreven of gezegd wordt “waar” is.

We leerden wat je ouders, de school, de kerk, de politie, de politiek, de bank, ieder die met een beetje overtuiging dingen uitsprak, dat we dat voor waar moesten aannemen.
Dit is één van de eerste dingen die ik mensen aanraad om af te leren.

Niets is waar.
Ook wat ik zeg is niet “de waarheid”.
Alles is een mening van diegene die informatie op zich af heeft gehad en die daar een conclusie voor zichzelf aan verbonden heeft.
Dit is een belangrijk gegeven in de persoonlijke ontwikkeling.

Alle wat iemand zegt, dus ook wat jij zegt, is jouw conclusie op grond van een fractie van de informatie die op je af is gekomen.
Het is dus niet meer en niet minder dan een persoonlijk gefilterde mening.

Suggestie 1.

Het is handig als je je bewust bent dat je een mening kan inbrengen en dat je daar alleen maar voor jezelf een tijdelijk waarheidsgehalte aan hebt gegeven.

Dat tijdelijk waarheidsgehalte heeft te maken met voortschrijden inzicht wat we kunnen verkrijgen. Ontwikkeling zogezegd. Nieuwe inzichten die we nadien kunnen toelaten.

Suggestie 2.

Het is handig als je je bewust bent zo expliciet mogelijk te verwoorden wat je bedoelt.

Neem het woord “we / wij” als voorbeeld.
Afhankelijk van diverse samenstellingen kan met we , jij en ik samen bedoeld worden.
In geval van een conflict zou dat we wel eens niet jij en ik maar twee anderen lijnrecht tegenover jou kunnen zijn, en dus van een wij samen geen sprake is.

Wees zo secuur mogelijk in het benoemen wat je precies bedoelt te zeggen.
Lees elders van mij over communiceren


Yvonne Mooijman

Terug naar weblog persoonlijke ontwikkeling

Geen opmerkingen: