dinsdag 28 juli 2009

Mindfulness

..
Mindfulness is heel bewust zijn van het hier en nu.

Vanuit mijn coaching leer ik mensen om zich zeer bewust te worden dat er alleen maar NU bestaat.

Je kunt je boos maken over het verleden en daar energie in kwijt raken.
Je kunt je energie kwijt raken in zorgen om de toekomt.

Van belang is dat we NU de dingen doen die we Nu dienen te doen waarmee we onze toekomst creëren.

Uiteraard is actie in het nu van belang voor de toekomst.
Door je nu te richten op die dingen die je nodig vindt, ben je je toekomst tevens aan het creëren.

Persoonlijk heb ik ervaren dat in periodes van ernstige moeilijkheden, het mij overeind heeft gehouden, mijn bewustzijn zeer gericht te houden op het moment NU.

Ben je angst voor de toekomst?
Maak je tijdsoverzicht zo klein mogelijk.

Het werkt. In het NU zijn we eigenlijk nooit bezorgd, dat zijn we als we over straks, morgen, volgende week, volgende maand, volgend jaar, 5 jaar onze toekomst of ons pensioen denken.

Ben je gestrest?
Wees je bewust van wat je momenteel aan het doen bent, loop, doe de vaat, tuinier, sport, maar dan puur sec!
Ga er niet bij denken, richt je aandacht puur op je handelingen, en telkens als je merkt dat je "denkt" ga dan terug met je aandacht met wat je aan het doen bent!

Reageer gerust als je er behoefte aan hebt en er vragen, kennis en/of ervaring mee hebt.

Hartelijke groet,

Yvonne Mooijman


Terug naar weblog persoonlijke ontwikkeling

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Is mindfullness nu hetzelfde als taakconcentratietraining?
Is het hetzelde als de kracht van nu van eckhart tolle?
Niet afleiden van emoties maar ze benoemen even aantikken?Klik hier

Anoniem zei

Ik luister weleens naar de aandachtstraining van rob brandsma .Ik vind deze het duidelijkst.Hij laat meer zien wat mindfullness inhoudt.

Anoniem zei

Ben je op vakantie?Ik heb nu 3 berichtjes gestuurd.En ik vraag mee ook af of mindfullness helpt bij dementerende mensen om in het hier en nu te blijven?

Yvonne Mooijman zei

Ha anoniem,

Mindfulness is voor mij het volledig met de aandacht in het moment zijn.
Emoties ontstaan door meningen, oordelen of veroordelingen vast te plakken aan situaties. Door die be- of veroordelingen roepen we onze eigen emoties op.
Emoties zijn dus een gevolg van een proces dat zich na gebeurtenissen voordoet, dat is dus niet in het Nu zijn, maar "denken" over het verleden (en verleden kan al 2 minuten geleden zijn).
Bij emoties is het van belang te ontdekken bij jezelf wat voorlopend op je emoties aan beperkende overtuiging gemaakt had (bijvoorbeeld: "dit is niet eerlijk en had niet mogen gebeuren".

Goed te horen dat je zo tevreden bent over de aandachtstraining van Rob Brandsma.

Ik heb geen ervaring betreffende je vraag voor dementerende mensen.

Je vroeg ik ik op vakantie was, nee hoor, maar ik ben niet alle dagen in de gelegenheid om onmiddellijk te reageren vanwege mijn werkzaamheden.
Over het algemeen tracht ik zo spoedig mogelijk te reageren, dus wees gerust, over het algemeen reageer ik aardig bijtijds.

Mindfulness is slechts een klein onderdeeltje van mijn werkzaamheden, wat geïntegreerd gebruikt wordt.
Mogelijk dat anderen die er specifiek mee werken je ook specifieker antwoord kunnen geven. Maar vraag gerust, voor zover mijn kennis reikt, zal ik je beantwoorden.

Hartelijke groet,
Yvonne