donderdag 7 februari 2008

Interne communicatie

Onze interne communicatie houdt ons vaak "op zijn plaats".
Hieronder versta ik, dat het ons als het ware kan tegenhouden om ons te ontwikkelen.
In een gesprek kwam het volgende naar voren.

De persoon blijkt in een diepgaande coaching het stuk in zichzelf te herkennen, dat hij graag "sociaal" zou willen zijn (in de vorm van werkelijk aardig in contact te willen zijn voor anderen).
In de ervaring van het leven blijken er voor hem zoveel prikkels te zijn, dat het als het ware niet lukt, om sociaal te kunnen zijn.

Vanuit de transformationele coaching kan aan de oorzaak gewerkt worden, waarbij op het pad er naar toe, er hindering is om bij de oorzaak te komen.

De moeilijkheid in de interne communicatie kan hierin liggen, dat de persoon stelt:"Laat mij maar, ik wil alleen gelaten worden, want door geen contact kom ik de prikkels die mij zo vermoeien niet tegen".

De onduidelijkheid zit hierin, dat er verward gaat worden dat, het pad er naar toe energie kan kosten, en er dan gesteld wordt:"Ik wil blijven zoals ik ben", omdat er tegen het proces een weerstand bestaat.

In diepste wezen is er een ander willen, eigenlijk "het echte willen".
Helaas wachten mensen vaak, tot de pijn op het diepste niveau zo pijnlijk is geworden, dat pas dan tot actie overgegaan wordt.
Vaak kan al in een veel eerder stadium met een paar coachingssessies een duidelijke verandering te weeg gebracht worden.

Ik wil hier binnenkort wat verder over schrijven, aan de hand van een schema dat daar inzicht in kan geven.

Yvonne Mooijman


Terug naar weblog persoonlijke ontwikkeling

Geen opmerkingen: