woensdag 3 maart 2010

Afleren II

Afleren II

Zoals ik al vertelde, ik leer vooral ….. AF in het proces van persoonlijke ontwikkeling.

Wat is nou verstandig om af te leren?

Nou gewoon, van al die dingen die we zo gedachteloos en al onbewust doen voor we er erg in hebben “omdat” ze gewoon van ons verwacht worden en we die “dus al gedaan hebben voor we het weten”.

Een voorbeeld?

Soms krijg je wel eens van die vragen waarbij we wel eens denken … moet dat nou….?!
Nou…. die bedoel ik nou!

We hebben zo geleerd om “beleefd” te zijn.
Nou ben ik een voorstander van beleefd hoor, absoluut, ik hou van beschaving!
Maar we leerden netjes altijd beleefd antwoord te geven, we leerden niet nadenken of het nou wel zinvol is om te antwoorden op alle vragen die ons zomaar gevraagd worden.

Ooit kreeg ik eens lieve brief (leek het) met de nodige vragen …
Leuk, een uitnodiging om met de bus (gezellig!) met een aantal mensen op bezoek te gaan (gratis jawel!) om naar Amsterdam te komen., een bezoek aan de beurs, jawel, er zou ons worden uitgelegd wat daar nou allemaal gebeurde met “ons geld” (wat we al of niet ter beschikking zou hebben om te beleggen).

Een groep zou toch mooi gefêteerd worden.

Ik heb Amsterdam niet gezien en Amsterdam heeft mij niet gezien.
Ik kreeg wat de kriebels (niet van die bus hoor, al hou ik ook daar niet zo van!)
Ken je de uitdrukking ... “ik voelde het aan mijn water?”

Duurde ook even hoor, voor ik sommige dingen doorzag ....

Kortom, menigeen ging dankbaar op het aanbod in en jawel hoor “de meneer” die dit allemaal zo aardig georganiseerd had, die zou nadien je best adviseren hoe dat nou het beste zou kunnen, die had daar allemaal best verstand van.

Je voelt hem al?
Er vertelde me iemand enthousiast dat ze had gereageerd en netjes beleefd een bedank brief had geschreven dat ze dan niet kon maar wel èrg belangstellend was.

Kijk, dit waren nou de klanten die meneer het liefste had, niet mee en voldoende informatie zonder dat het geld kost!

Die meneer .....ik ben ook niet naar de rechtbank geweest daarna!


© Yvonne Mooijman

Terug naar weblog persoonlijke ontwikkeling

Geen opmerkingen: