woensdag 6 november 2019

BOEK: Theije Twijnstra - Een gelukkig mens en andere geheimen.

.Theije Twijnstra - Een gelukkig mens en andere geheimen.



Klik op de link voor verdere info.
Radical Brilliance Nederlandse editie




Bij toeval word ik geattendeerd op een bericht van mij uit 2008.

Ik voeg het hier weer toe, inclusief mijn reactie indertijd op het artikel.

Ik wens allen veel leesgenot!

Het geheim van de ander.



"Waarom woont u in het bos", vroeg Frederike, "waarom woont u niet bij ons in het dorp"?

"Omdat ik een eenling ben", zei de vreemde man. "Eenlingen wonen op zich zelf".

Wat is een eenling?

Iedereen is een eenling, zei de vreemde man, maar bijna niemand weet het. 
Frederike keek hem ernstig aan. 
Waarom niet? 
Omdat de meeste mensen bang zijn voor zichzelf. Ze willen liever samen eenzaam zijn.
Ben ik ook een eenling? vroeg Frederike.
Ja, jij ook, zei de vreemde man. Zal ik later ook een eenling zijn?

Dat hangt van jou af, bedenk wel dat het heel moeilijk is om een eenling te zijn. 
Ieder mens wil je beïnvloeden. Iedereen wil zich met jou bemoeien, zodat je net zo wordt als zij. 
Want als je een eenling wilt zijn, dan blijf je altijd een ander voor de ander en dezelfde voor jezelf. 
Dan blijf je altijd vrij. Zorg dat je vrij blijft.

Hoe moet ik dat doen, vroeg Frederike zacht. Ik ben vaak heel bang voor de mensen, vooral op school. Ze schelden me uit omdat ik zo goed kan leren.

Dat maakt niets uit, het gaat erom dat je niet bang bent voor jezelf. 
Eenlingen reageren altijd op zichzelf en nooit op de ander. 
Dus als de ander je uitscheldt, dan scheld je niet terug. 
Je vraagt je alleen af waarom doet het nu zo zeer in mij? 
Is dat mijn trots, is dat mijn onzekerheid, is dat mijn angst? En waarom wil ik nu zo graag terugschelden? 
Komt dat door de ander of komt dat omdat ik zo van schelden hou? 
Omdat ik nog zoveel gescheld in mij heb zitten? 
Vraag altijd aan jezelf en nooit aan de ander, want anders komt er een ander in je wonen en weet je niet meer wie je bent.
De vreemde man pakte een beukennootje van de grond en zei: ieder mens is als dit zaadje. 
De ander is alleen het water of het zonlicht, maar nooit het zaadje zelf
Dat zaadje zit in jou. Verbind je altijd met jouw eigen oorzaak en niet met de motieven van de ander.  
Zo maak je je vrij van de motieven van de ander. 
De ander raakt je alleen maar aan, zoals ook de regen of de zon alleen het zaadje aanraakt, maar niet weet of er een beukenboom of een dennenboom uit groeit.
 
Of een roos, zei Frederike.

Precies, of een roos. Niemand weet wat jij in je hebt. 
Dat moet je zelf ontdekken. 
De ander kan je niet raken, als jij het niet in je hebt. 
Dus iedere keer als je door de ander wordt aangeraakt, of dit nu met vloeken gebeurt of met een compliment, met slaan of met een streling, iedere keer kun je iets over jezelf te weten komen
Dat is het mooie van de ander. 
Dat is het mooie als je een eenling bent. 
Een eenling doet dankzij de ander steeds nieuwe ontdekkingen over zichzelf.
Eigenlijk kan de ander je dus heel weinig aandoen. 
Je doet het allemaal zelf. 
Je kunt de ander ook heel weinig aandoen. 
Wees dan ook niet bang de ander te kwetsen, want dat is niet mogelijk. 
Je kunt de ander alleen aanraken op de plek waar hij al gekwetst was, maar dat is niet jouw schuld, dat heeft hij zelf gedaan.

En het is ook aan hem of hij deze kwetsing vergroot, of juist beter wil leren begrijpen. 
Bemoei je niet met de ander, maar laat hem vrij.
Voel je ook niet gehinderd om alles te zeggen wat je wilt zeggen, zo blijf je in evenwicht. 
Zo blijf je vrij van elkaar en geef je de ander geen macht over jou.

Fragment uit:

“Een gelukkig mens en andere geheimen” - Theije Twijnstra'

-----

Ik reageer even op de volgende passage:

“Want als je een eenling wilt zijn, dan blijf je altijd een ander voor de ander en dezelfde voor jezelf. Dan blijf je altijd vrij. Zorg dat je vrij blijft.”

Ik vind het prachtig als iemand een-ling is. De “Werkelijke Een-ling” “staat” voor wie hij IS , hij “staat” ook voor “het hele kosmische gebeuren”, waar wij als mensen allemaal deel van uit maken, hij “staat” dus ook voor “ons aller welzijn, zonder “zichzelf te verliezen”.
Hij “staat” in zijn KRACHT. Een een-ling heeft zijn VRIJHEID hervonden in zichzelf en is in staat ieder contact met een ander aan te kunnen…… wat een VRIJHEID …. Dat is ECHTE VRIJHEID …..

Een-ling is niet “een eenzame”, juist niet …

De eenzame heeft het contact met zichzelf verloren, van waaruit hij zich eenzaam zal voelen, afgewezen of verloren …... De eenzame zal makkelijk een zonder-ling kunnen worden ….

De eenzame “zonder-ling” is vaak bang om veranderd te worden, hij zegt VRIJ te willen zijn, maar blijkt niet in staat vrij te kiezen er voor anderen te zijn, omdat hij nog niet geheel in zijn kracht staat. De angst dat de ander hem zal kunnen beïnvloeden deed hem besluiten zich af te zonderen …. Vrijheid wordt dan vaak aangedragen als reden van de afzondering … echter de VRIJHEID zal pas om te hoek kunnen komen voor de “zonder-ling”, als hij het werkelijk contact met zichzelf aangaat. Dat is een proces van persoonlijke ontwikkeling .....

Hiervoor zal contact met de omgeving daarvoor nodig kunnen zijn. Van belang is dan dat zij de juiste “persoon of hulpverlener” weten te vinden, aan wie hij het vertrouwen durft te schenken, om hem in “zijn kracht en VRIJHEID” te mogen brengen.

Ik wens iedereen VRIJHEID zonder "zonder-ling" te zijn, en de juiste
personen om hen hun eigen werkelijke VRIJHEID te geven.

Yvonne
4 mei 2008 om 14:23



Geen opmerkingen: