zondag 19 oktober 2014

Marshall B. Rosenberg - Helende Communicatie - The Basics of Non Violent Communication.

Marshall B. Rosenberg - Helende Communicatie.

The Basic op Non Violent Communicatie











Zeer indrukwekkend hoe Marshall Rosenberg in een presentatie van 3 3/4 uur op simpele heldere wijze een volledig beeld weet te schetsen, welke dingen van belang zijn om tot geweldloze communicatie te komen.

Geweld is niet alleen fysiek, in wezen is het in oorsprong  emotioneel.

Veel wordt in woorden weergegeven, maar indien een gevoel van onmacht ontstaat kan agressie ontstaan in vele vormen.

Vaak zijn we ons niet bewust dat we ongemerkt en ongewild veel woorden zo gebruiken dat ze anders opgevat worden dan bedoeld en dat we vaak dingen zeggen waarvan we ons volstrekt onbewust zijn dat die anderen behoorlijk "op scherp" kunnen zetten, ongeacht of dit nu via woorden gebeurt of bijvoorbeeld door gedrag.

Iemand uitschelden of veroordelen kan pijn doen, maar er zijn ook vormen van passief geweld,  zoals nodeloos "uit contact gaan."

We zijn opgevoed om gericht te zijn op fouten, de rode strepen vroeger op school.
Het goed-slecht denken, zit er ingebakken bij ons en heeft nodeloos pijn veroorzaakt, van waaruit nog menigeen zonder het te beseffen dit gegeven met zich meedraagt en doorgeeft aan anderen.

Waar pijn zit wordt niet handig gecommuniceerd.

Achter ieder gedrag zit gevoel met daaronder een onvervuld verlangen, dat is wel een van de meest kenmerkende punten van zijn betoog.

Ons oordelen veroorzaakt vaak bij onszelf emotionele pijn:"het had niet mogen gebeuren, het is niet eerlijk, ik voel me onder druk gezet, ik wordt gepusht, ik voel me in de steek gelaten of genegeerd ... .. zijn uitingen van gevoel met daaronder vaak verborgen onze eigen onvervulde behoeften aan eerlijkheid, behoefte aan vrijheid, behoefte aan geborgenheid. Het onvervuld zijn van onze eigen basisbehoeften die "nood hebben" aan vervulling.

Ieder oordeel van onszelf geeft dus rechtstreeks inzicht in ons eigen gevoel en waar het ons aan ontbreekt wat betreft basisbehoefte.

Leren onze gevoelens te verwoorden en de onderliggende behoefte onderkennen, stelt ons in staat deze ook richting de ander duidelijk te maken, waardoor het mogelijk wordt behoeften waar mogelijk te vervullen.

We zijn niet opgevoed met een rijke woordenschat waar het ons gevoelsleven betreft.
Rosenberg biedt ons inzicht en een rijke woorden schakering waarmee we oa. feiten van meningen leren onderscheiden en gevoelens van behoeften, beiden essentieel om geweldloos te kunnen communiceren.

Niet het veroordelen van wat iemand doet in gedrag, maar de onvervulde behoefte er onder wensen te achterhalen en vervullen, zowel bij onszelf als bij de ander, biedt heel wat meer kansen tot pijn oplossen en dus op betere communicatie en dus op minder pijn, agressie en geweld.

Een aanrader om je hierin te verdiepen ...

Zie ook: boeken Rosenberg over Geweldloze Communicatie
boek Thomas d'Ansembourg  Stop met "aardig" zijn. (Beslist een aanrader!)


Meer lezen in weblog persoonlijke ontwikkeling

Geen opmerkingen: