maandag 1 september 2008

Communicatie-training

Communicatie is zo'n prachtige tool.
Een tool. wat is dat?
Gereedschap .....

Communicatie kan dus als gereedschap gebruikt worden.

In deze vorm kan het dus ingezet worden om "je zin te krijgen", "een ander onderuit te halen", "jezelf op je plek te houden waar je zit", of om "andere van hun plaats af te krijgen als je vind dat ze in de weg zitten".

Communicatie ...... is dat de bedoeling van communicatie?
Dit zijn meer "uitwassen", en ja.. daarvoor wordt communicatie vaak "misbruikt" voor een doel.

Communicatie fenomenale positieve en negatieve effecten teweeg brengen.
Een vlijmscherp mes in de handen van een kundig chirurg kan wonderen verrichten, en enorme schade en ellende als dat zelfde vlijmscherpe mes in handen komt van een kind.

De kunst is dus in plaats van de "nog ondeskundige", "de deskundige" te worden.

Ik train mensen op het gebied van communicatie.
In tegenstelling tot veel communicatietrainingen begin ik met heel andere dingen.

Ik begin bij : "Hoe communiceer ik met mijzelf".
Welke "geluidsband of film" speelt zich voortdurend af in mijn hoofd, die maakt dat mijn communicatie tot op heden vaak anders verliep dan ik zou willen, waardoor ik alsmaar of vaak niet gehoord of gezien werd binnen communicatie.

Veel gerenommeerde trainingsbureau's richten zich op de tool als tool.

Mijn expertise ligt juist op betere communicatie "als gevolg van" een betere interne communicatie (dus wat hoor ik mijzelf zeggen tegen mezelf, of wat hoor ik mezelf niet zeggen tegen mezelf, terwijl het er wel zit. Ik richt me op mijn expertise, je onbewuste zelf. Die 95% van de ijsberg onder water, die veel meer impact heeft dan die 5% boven water, die al zo geweldig is!)

Communicatie heeft namelijk niet als doel een ander (of het gedrag van de ander) te veranderen, werkelijke communicatie (uitwisseling van denkbeelden) kan pas ontstaan als ik vooraleerst zicht krijg op mijn interne communicatie.

Stel A. is erg onzeker en gaat om dat te verdoezelen een "masker opzetten", van "ik weet het allemaal en als ik weerwoord krijg dan dien ik dat weerwoord of die persoon te verslaan".
Je kan je voorstellen dat A. bij voortdurend voor het gevoel "tegenstanders" tegenkomt. (een andere mening wordt bij voorbaat afgekeurd als zijnde niet-juist).
A. kan zich gaan beroepen op opleiding, ervaring ed. om toe te lichten dat de verkondigde mening toch wel de enige juiste is.
Jammerlijk gaat dit mislukken (zou daar de juiste communicatietraining, met name gericht op die "ondergrondse boodschappen", bij aanwezig zijn geweest, dan was zelfs het aanhalen van deze opleiding niet nodig zijn geweest, want de communicatie zou al volstrekt anders zijn verlopen, omdat meerdere meningen als ook prima toegelaten zouden kunnen worden, wat tot leuke effectieve en verhelderende communicatie zou hebben kunnen uitmonden.)

Vaak worden communicatie-trainingen ingezet, met het doel, meer gelijk te krijgen, meningen nog beter door te drukken, agressievere verkoop.

Grappig genoeg, blijken door inzicht in de eigen interne communicatie, juist laatstgenoemde facetten niet meer gewenst te worden, omdat men juist "meer toehoorders" krijgt en men er niet meer op uit hoeft om "zijn zegje" aan de man te moeten brengen.

Niemand zit te wachten op iemand die me gaat vertellen dat mijn mening minder waard zou zijn dan die van de ander. Communicatie daarop richten zou juist het tegendeel in de hand werken.

Communicatie kan pas echt gericht en effectief worden, als ik openheid voorsta voor de meningen van anderen, waar ik juist veel informatie uit kan verkrijgen, die processen tot ontwikkeling kunnen brengen, in plaats van ze te doen stoppen.

De communicatie training die ik geef, blijkt in de praktijk blijvend verandering te brengen, door juist de attitude (de levenshouding) van de persoon positief te beïnvloeden.

Grappig genoeg zou je hierdoor juist zelfs ook prima je ergste vijand aanraden de cursus te gaan volgen, het zou tot effectiever communicatie komen nadat hij de training zou hebben gevolgd.

In tegenstelling tot debatteren (waarbij altijd een winnaar uit de bus moet komen, en DUS ook vele verliezers,) is de doelstelling bij mijn communicatietraining, te komen tot alleen maar winnaars en geen verliezers.

De grootste angst bijvoorbeeld in "besturen", "bedrijven", "forums" ed. is de angst dat de ander "beter / sterker" wordt dan jezelf.

Bij de vorm waarin ik communicatietraining geef, ben je gebaat bij het zelf aangaan van de training en ben je tevens gebaat als ook je eventueel aanwezige tegenstanders de training zouden ondergaan, omdat dan juist ook zij, sterker worden in het uitwisselen, ipv het "afmaken van jou als niet bestaande tegenstander".

Ik word soms als "toehoorder" toegelaten, om de processen te verduidelijken, waarbinnen groepen mensen zich soms tot elkaar bewegen (of verstarren als het niet loopt zoals gewenst).

Mocht je hier op je werk, vereniging , bestuur, afdeling, behoefte aan hebben ....

Neem gerust contact op .... info@persoonlijkontwikkelingsproces.nl ...

Je hebt er alleen mee te winnen ... zelfs je grootste hindernis blijkt mee te kunnen gaan werken ....

Ik geef de trainingen op aanvraag.

Beter maatwerk dan dit is niet te leveren.
Ik ga uit van persoonlijke vermogens, waarvan ik reeds van een oneindige grootte overtuigd ben welke ik menigmaal en bij voortduring heb kunnen ervaren .....
Nu jij nog ..... als dat geen winnaar en winst is ..... !

Tel uit je winst ..... neem jezelf mee, en we gaan ervoor ...

Het kan zowel in 1 op 1 coaching / training als in groepsverband.

Neem gerust vandaag nog email-contact met me op.
Iedere dag waarop je over je eigen kennis beschikt, is tenslotte je eigen winst ...

Yvonne Mooijman


Terug naar weblog persoonlijke ontwikkeling

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik wilde wat vragen maar ik weet niet waar.Heb je ook ervaring met mindfulness?Kan je daar een onderwerp over maken?

Yvonne Mooijman zei

Ik maak er even een onderwerp van, reageer gerust daar verder.
Hartelijk dank voor je reactie.

Yvonne